Merchandise inzetten voor je merk: een do of don’t?

Wij leven in een wereld waarin merken voortdurend strijden om de aandacht van de consumenten, naar mate van tijd is er een opvallende nieuwe speler verschenen: merchandise. Wat ooit begon tussen beroemdheden en hun fans, is het nu iets geworden waarin zelfs supermarkten en retailers op inspelen. Wat vindt de consument daar eigenlijk van? Wat drijft consumenten om wel of niet voor merchandise te kiezen? Marktonderzoeksbureau Markteffect heeft er onderzoek naar gedaan. 

Dit artikel in het kort:
•             Het opkomen van merchandise onder de retailers;
•             63% van de consumenten geeft aan geen merchandise te kopen;
•             Meer dan de helft van de respondenten die merchandise aanschaffen (52%) koopt het wel eens in de vorm van kleding.

Merchandise werd vroeger vooral geassocieerd met t-shirts met het gezicht van je favoriete popster en heeft zich geëvolueerd tot producten, zoals kleding, accessoires en andere 'limited edition' items die nu de schappen versieren. Terwijl je door de gangpaden loopt op zoek naar je dagelijkse boodschappen, word je begroet door de zomerartikelen met het logo van Lidl erop.

Hoe is dit eigenlijk begonnen? Voorheen was merchandise van beroemdheden die hun fans wilden omarmen en met trots hun logo op alles wilden plakken wat draagbaar was. Maar ergens langs de weg realiseerden slimme marketeers zich dat dit niet alleen voor beroemdheden hoefde te gelden. Supermarkten en retailers besloten zich aan te sluiten en zo ontstond een nieuwe golf van opvallende producten die de merkloyaliteit naar nieuwe hoogten brengen. Die golf is ontstaan in het jaar 2019 toen Lidl begon met sokken te verkopen met het eigen logo erop. Dit was te zien en werd ook gedeeld op de verschillende social media platformen zoals Instagram en TikTok.

De grote vraag luidt: wat vindt de consument eigenlijk van al deze merchandise? Het blijkt dat de meningen verdeeld zijn. Sommigen kijken met een positieve blik naar deze vrolijke verschijningen in de winkels, terwijl anderen een wat minder positieve blik hebben over een supermarktlogo op hun kleding.

Maar laten we eens kijken naar de cijfers. Zo kijkt 25% er positief naar en 11% kijkt er negatief naar. Bijna twee op de vijf consumenten koopt ook wel eens merchandise. Zodra het om merchandise van specifiek retailers of supermarkten gaat, ligt dat percentage op iets meer dan een kwart. Als men wel merchandise koopt, dan is kleding de winnaar. Hierbij kan je denken aan de sokken van de Lidl en de Action of het shirt van het Hard Rock café en de Zeeman.

Waarom dan al deze drukte? Nou, meer dan de helft van de Nederlanders (62%) is het ermee eens dat merchandise een ludieke manier van reclame maken is. Het is niet alleen een kledingstuk; het is een statement, een manier om te laten zien welk merk je omarmt.  De meest voorkomende reden voor het aanschaffen van merchandise is dan ook voor de fun (34%). Daarnaast wordt door 16% aangegeven dat het ook gekocht wordt voor een themafeest of speciale gelegenheid, zoals carnaval. 

Dus, is het inzetten van merchandise voor je merk een do of don't? Als we afgaan op de reacties, lijkt het erop dat merchandise niet alleen een slimme zet is, maar ook een manier om iets extra toe te voegen aan het dagelijkse leven.  

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in september 2023 onder een representatieve steekproef van 1042 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder.  

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Ruim 2 miljoen Nederlanders aan het einde van de maand regelmatig te weinig geld voor boodschappen

Onderzoek naar de Online Meubelmarkt - Stijging van online verkopen meubelen

Helft Nederlanders draagt oortjes in het verkeer, vaak tegen beter weten in

Meer dan een kwart van de Nederlanders overweegt een warmtepomp

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant