Stijgende bekendheid en gebruik van flitsbezorgdiensten in Nederland

In de wereld van bezorgdiensten heeft flitsbezorging de aandacht getrokken van zowel consumenten als onderzoekers. Deze vorm van razendsnelle boodschappenbezorging, waarbij bestelde producten binnen tien tot twintig minuten bij de consument worden afgeleverd, heeft de afgelopen tijd aan populariteit gewonnen. Dat blijkt uit de 4e editie van de Markteffect Flitsbezorger Monitor, die inzicht biedt in de bekendheid en het gebruik van flitsbezorgdiensten in Nederland. Toch hebben de bezorgdiensten een wankel toekomstbeeld. Is de hype wellicht voorbij?

Dit artikel in het kort:

  • Meer Nederlanders bekend met het concept van flitsbezorging dan in juni 2022;
  • Bezorgdiensten Gorillas en Flink in bekendheid gestegen;
  • Laag vertrouwen in toekomstbeeld van flitsbezorgdiensten.

 Flitsbezorging is een boodschappen bezorgservice waarbij de bestelde producten binnen 10 tot 20 minuten bij de consument worden afgeleverd. Vanuit magazijnen rondom de plaats van bestemming, worden orders razendsnel verwerkt en met een fiets (meestal een e-bike) of scooter naar de klant gebracht. Kenmerkend aan deze snelle bezorgdiensten is het lage minimum bestelbedrag en de lage bezorgkosten. In sommige gevallen is er zelfs geen minimum bestelbedrag en/of bezorgkosten.

Flitsbezorging steeds meer in trek

In de laatste jaren zijn er een aantal veranderingen te constateren rondom de bekendheid en het gebruik van de flitsbezorgdiensten. Over het algemeen blijkt de stijgende trend in bekendheid en het gebruik redelijk stabiel in vergelijking met vorige metingen. Vier op de vijf Nederlanders (82%) zijn bekend met het concept van flitsbezorging, wat een stijging van 8% is ten opzichte van november 2022. De bekendheid ligt nu op hetzelfde niveau als een jaar geleden in juni 2022. In november 2022 ervaarden flitsbezorgdiensten zoals Gorillas, Flink en Getir een stagnatie in het gebruik. Het gebruik is sindsdien licht gestegen (18% vs. 16%). Bezorgingsdiensten Gorillas en Flink nemen in bekendheid nog steeds de eerste en tweede plek in, echter is de bekendheid van Getir aanzienlijk gestegen over tijd (juni 2022: 24% | juni 2023: 35%). 

Wankel toekomstperspectief

Een tijdje wordt er gespeculeerd over het toekomstbeeld van de flitsbezorgdiensten. In diverse steden is er al een verbod op de bezorgdiensten, omdat ze kunnen zorgen voor overlast en voor onveilige verkeerssituaties door de tijdsdruk waarmee ze de bestellingen moeten afleveren. Ruim de helft van de Nederlanders (54%) is op de hoogte van het verbod op flitsbezorging in bepaalde gebieden. Twee op de vijf Nederlanders vinden dit een positieve ontwikkeling, tegenover 10% die hier negatief over is. Met de komst van een verbod op flitsbezorging in veel gebieden, is het vertrouwen onder Nederlanders niet hoog. Drie op de vijf Nederlanders geloven namelijk niet dat er nog een toekomst voor flitsbezorging is.

De wereld van flitsbezorging blijft in beweging, met een gestage groei in zowel bekendheid als gebruik. Nederlanders raken steeds meer vertrouwd met het concept van razendsnelle boodschappenbezorging. Desondanks wordt de industrie ook geconfronteerd met uitdagingen, zoals het verbod op flitsbezorging in bepaalde gebieden en de verdeelde meningen hierover. Of flitsbezorging zijn momentum kan behouden te midden van deze ontwikkelingen, blijft een interessant vraagstuk voor de toekomst.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in juni 2023 onder een representatieve steekproef 1.017 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder.

Benieuwd naar de gehele rapportage? Download hier het gehele 4e Flitsbezorgers rapport!

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Voetbalfans hebben het vaakst positieve associaties bij Sparta Rotterdam

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Bijna de helft van de Nederlanders eet het liefst zo min mogelijk bewerkt voedsel

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant