Kwart ouders vindt het binnenklimaat op scholen verre van optimaal

Een kwart (26%) van de ouders vindt het binnenklimaat op de kinderopvang, basisschool of middelbare school van hun kind verre van optimaal. Meer dan de helft (52%) geeft aan dat, naast de kwaliteit van het onderwijs en de locatie van de school, een gezond binnenklimaat een van de belangrijkste aspecten is bij het kiezen van een school. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Gezond Binnen, het Nederlands kennisinstituut voor binnenklimaat met een goede doelenstatus, gehouden onder duizend Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder.

Fysieke en mentale gevolgen

Ouders maken zich grote zorgen over het effect dat het binnenklimaat op scholen heeft op hun kinderen. Zo zegt meer dan een op de vijf (22%) klachten te zien bij hun kinderen na een dag op de opvang of op school. Dit zijn klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, sufheid, droge ogen en allergieën. Daarnaast is 22 procent bang dat hun kind een leerachterstand oploopt door de verminderde luchtkwaliteit op scholen. De indicatoren van een goed binnenklimaat die in klaslokalen nu het vaakst gemist worden, zijn goede akoestiek (20%) en het gebrek aan tocht (24%).

Vooral vaders ontevreden

Hoewel de helft (52%) van de ouders het binnenklimaat een belangrijk aspect vindt bij het kiezen van een school, lijkt slechts 21 procent bereid te zijn daadwerkelijk in gesprek te gaan met de directie om de luchtkwaliteit te verbeteren. Wat opvalt is dat vaders hier het meest voor open staan: bijna een derde (31%) van de mannelijke respondenten geeft aan graag in gesprek te willen met de organisatie van de school, tegenover slechts 13 procent van de vrouwen. Ook meldt 32 procent van de mannen dat de kinderopvang, basisschool of middelbare school zich te veel bezighoudt met randzaken in plaats van het creëren van een gezond binnenklimaat, terwijl dit bij 21 procent van de vrouwen het geval is.

Over het onderzoek

Dit onderzoek is in opdracht van Gezond Binnen, het Nederlands kennisinstituut voor binnenklimaat met een goede doelenstatus, uitgevoerd door Markteffect onder duizend Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder om in kaart te brengen in hoeverre Nederlanders bezig zijn met het creëren van een gezond binnenklimaat. Kennispartijen en partners van Gezond Binnen (TNO, Modint, Versuni, het Longfonds, Heijmans, ISIAQ, Velux en Nationale-Nederlanden) zijn tevens betrokken geweest bij de totstandkoming van het onderzoek.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Markteffect biedt dit schooljaar opnieuw inzicht in een nieuwe lichting studiekiezers

Leven Lang Ontwikkelen: een samenspel tussen werkgever en werknemer

Kennis- en netwerkevent van het Markteffect Nationaal Studiekeuze Onderzoek