Groene intenties blijven achter
Duurzaamheid krijgt in de mode-industrie steeds meer aandacht. Toch lijkt deze groene trend zich niet te vertalen naar het gedrag van de gemiddelde Nederlandse consument. Zo blijkt uit onderzoek dat 45% van de consumenten (vrijwel) nooit op duurzaamheid let bij het shoppen. Hoewel meer dan een derde van de consumenten (35%) soms let op duurzame opties, doet slechts een kleine groep (16%) dit regelmatig. Een nog kleinere groep, 4% van de consumenten, zegt altijd duurzame keuzes te maken. Dit wijst op een kloof tussen de toenemende aandacht voor duurzaamheid in de industrie en het daadwerkelijke koopgedrag van consumenten.
Fysieke winkels blijven favoriet
Bijna de helft van de Nederlanders (44%) shopt tweedehands kleding, accessoires of schoenen. Verder weet een op de vijf (20%) hoe ze tweedehands opties in de winkels kunnen herkennen. Het shoppen van tweedehands kleding is hier een voorbeeld van. Toch winkelen degenen die tweedehands shoppen, het liefst in fysieke winkels zoals vintage boetieks en kringloopwinkels (55%). Online doorverkoopplatformen zoals Vinted en Marktplaats zijn ook populair (47%), en 17% koopt wel eens tweedehands via vrienden of familie.
De helft van de tweedehands shoppers (50%) geeft aan dat zij eenvoudig tweedehands kleding, accessoires of schoenen voor zichzelf kunnen vinden. Zij vinden het nog makkelijker om tweedehands te shoppen voor hun kinderen (58%).
Lagere kosten als grootste motivatie
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders (59%) de lagere kosten als motivatie ziet om voor tweedehands opties te kiezen. Daarnaast zien sommigen tweedehands als kans voor unieke vondsten, met 39% die verrassende aankopen als drijfveer noemt. Verder noemt 31% het verminderen van afval en overconsumptie* als reden.
Uit onderzoek blijkt dat 25% van de Nederlandse consumenten overstag zou gaan bij lagere prijzen, 20% meer vertrouwen wil in de kwaliteit van tweedehands items, en 18% pleit voor meer tweedehands winkels in de buurt. Dit laat zien dat betaalbaarheid, transparantie en toegankelijkheid de sleutels zijn om tweedehands winkelen populairder te maken.
Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in september 2024 onder een representatieve steekproef van 1.022 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder.
*Overconsumptie is het overmatig kopen en gebruiken van producten, wat leidt tot verspilling en milieuschaden
Naar het overzicht