Maak kennis met onze Client Director Jeannetta! 

In dit interview leer je haar beter kennen: van haar passie voor marktonderzoek en langdurige samenwerkingen met onze opdrachtgevers, tot haar persoonlijke drijfveren en haar trots op de groei van Markteffect.

Wil je je even voorstellen?

“Natuurlijk! Ik ben Jeannetta, 59 jaar en woon in Amsterdam, op een half uur fietsen van onze vestiging op de Herengracht. Ik ben al bijna 27 jaar gelukkig getrouwd en moeder van twee fantastische kinderen. Daarnaast ben ik tante van Jimi, een nieuwsgierig jongetje van bijna vier met wie ik elke vrijdag op avontuur ga en de wereld verken. Mijn vrije tijd breng ik graag met familie en vrienden door; ik houd ervan om het huis vol te hebben en met lekker (Indonesisch) eten gezelligheid te creëren. Daarnaast sport ik meerdere keren per week wat me veel energie geeft en helpt om fit te blijven.

En over werk gesproken: voor mij voelt het helemaal niet als werken, want ik doe echt wat ik leuk vind. Ik werk als Client Director bij Markteffect en ben verantwoordelijk voor de samenwerking en dienstverlening richting een aantal mooie opdrachtgevers. Met veel van hen werk ik al meer dan twintig jaar met veel plezier samen, dus je kunt wel zeggen dat het vaak om langdurige partnerships gaat waarbij je elkaar, de organisatie en de markt goed kent.”

Kun je iets vertellen over je loopbaan en je functie bij Markteffect?

“Ik werk inmiddels ruim 30 jaar met veel plezier en energie in het vakgebied marktonderzoek, waarvan de laatste vijf jaar bij Markteffect als Client Director. Het grootste deel van mijn carrière bracht ik door bij Team Vier, het bedrijf dat mijn vader oprichtte. Daar heb ik bijna alle rollen doorlopen, van onderzoeker tot directeur-grootaandeelhouder. In 2020 hebben we Team Vier verkocht aan Markteffect om de continuïteit voor de mensen (collega’s en opdrachtgevers) te waarborgen. Sindsdien zet ik me in om partnerschappen te verdiepen en strategische opdrachten te begeleiden binnen ons groeiende team.”

Hoe zou je Markteffect introduceren aan iemand die ons nog niet kent?

“Markteffect is een strategisch marktonderzoeksbureau, maar vooral een club van zo’n 120 enthousiaste mensen die elke dag bezig zijn met wat er écht toe doet voor onze opdrachtgevers. Vanuit Eindhoven en Amsterdam helpen we organisaties verder met relevante inzichten die echt verschil maken. We bestaan inmiddels al ruim 30 jaar en door onze ervaring en samenwerkingen weten we precies wat er speelt in verschillende branches. Daardoor kunnen we de vragen van onze klanten altijd in de juiste context plaatsen.

Wat ons misschien nog wel het meest typeert, is de manier waarop we met onze opdrachtgevers omgaan. Persoonlijk contact vinden we ontzettend belangrijk. Of dat nu tijdens een project is, in onze Captains Lounge in het PSV-stadion, bij de Formule 1 of tijdens een potje padel. Uiteindelijk draait het bij ons om samenwerken. Want samenwerken is bij Markteffect écht samen werken.”

Waar komt jouw passie voor marktonderzoek vandaan?

“Hoewel mij het vak met de paplepel is ingegoten, begon mijn eigen carrière in 1992 bij Team Vier. Wat mij drijft, is het helpen ontwikkelen van mensen en organisaties. Marktonderzoek is daarvoor de ideale start: het geeft inzicht in mensen, hun drijfveren en markten en legt daarmee de basis voor groei. Als Client Director kan ik die passie dagelijks inzetten, zowel in de samenwerking met opdrachtgevers als in het coachen van collega’s en het oppakken van strategische interne projecten.”

Markteffect is klein begonnen en is inmiddels een internationale speler. Wat betekent deze groei voor jou?

“We zijn inderdaad klein begonnen in 2007, maar door de autonome groei en gerichte overnames, zoals DirectResearch en Team Vier, is Markteffect steeds groter geworden. Met de vierde industriële revolutie zagen we dat ons vakgebied verandert: traditionele marktonderzoeken worden breder, gecombineerd met AI, data science en marketingtechnologie. Daarom zijn we anderhalf jaar geleden aangesloten bij The Relevance Group.

Wat deze groei voor mij bijzonder maakt, is dat het niet alleen het bedrijf betreft, maar ook de mensen die er werken. Bij Markteffect gaan persoonlijke en organisatiegroei hand in hand: collega’s krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen en die ontwikkeling draagt weer bij aan de organisatie. Die wisselwerking geeft mij veel energie.’’

Wat maakt jou trots om deel uit te maken van Markteffect?

“Het gaat vooral om de mensen. Ons team werkt elke dag vol energie en passie om de beste inzichten te leveren. We hebben langdurige klantrelaties opgebouwd en zijn van een traditioneel marktonderzoeksbureau getransformeerd naar een moderne, toekomstbestendige data & insights partner. Deze transformatie is dit jaar ook erkend door onze branchevereniging, want we zijn afgelopen juni voor de tweede keer uitgeroepen tot beste Data & Insights Bureau van Nederland. Dit voelt als een kers op de taart, omdat we als team de juiste dingen hebben gedaan en zijn gegroeid in kwantiteit en kwaliteit.''

Wat zijn de ambities van Markteffect voor de komende jaren?

“Onze missie blijft hetzelfde: relevant onderzoek doen en inzichten vertalen naar concrete adviezen en acties, zodat onze opdrachtgevers niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst relevant voor hun klanten blijven. Samen met de zusterbedrijven binnen The Relevance Group zetten we volop in op innovatie op het gebied van data, technologie en AI. En dat zal voor nog meer groei gaan zorgen voor onze mensen, opdrachtgevers en zusterbedrijven binnen The Relevance Group.’’

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Boj Nefkens: Onze kracht ligt in mens én machine

Markteffect wint voor de twaalfde keer een FD Gazellen Award!

Nieuwe woonoplossingen: hoe flexibel zijn Nederlanders écht?

Markteffect bij het Fontys Career Event 2025

Jeannetta <span>Berghahn</span>

Jeannetta Berghahn

Client Director

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?