Onderzoek voor alle onderwijsinstellingen in Nederland
Het onderwijs is altijd in ontwikkeling en de manier waarop potentiële studenten zich oriënteren op een vervolgopleiding verandert continu. Het is voor een onderwijsinstelling daarom van belang om goed na te denken over de manier waarop zij hun potentiële studenten aanspreken, maar bijvoorbeeld ook waar zij dit doen en wat die boodschap moet zijn. Veel onderwijsinstellingen worstelen namelijk met de vraag “hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn instroom van vorig jaar overtref?”.
Het begint echter allemaal bij het begin. Om een goede instroom te realiseren zal een onderwijsinstelling ten eerste naamsbekendheid moeten vergaren onder het publiek. Deze naamsbekendheid dient vervolgens voldoende interesse te wekken, zodat potentiële studenten zich ook daadwerkelijk verdiepen in en uiteindelijk oriënteren op de onderwijsinstelling. Dit leidt tot een serieuze overweging van de onderwijsinstelling.
Het imago speelt in alle stappen van het oriëntatieproces een belangrijke rol en is het moeilijkst te beïnvloeden door een onderwijsinstelling. Daarom brengt Markteffect dit voor alle onderwijsinstellingen van Nederland in kaart. Op deze manier kunnen we niet alleen inzichten vergaren in de concurrentiepositie van onderwijsinstellingen, maar is het ook mogelijk om deze resultaten in context te plaatsen en af te zetten tegen de belangrijkste concurrenten.
Om er voor te zorgen dat een onderwijsinstelling effectief aan de slag kan met de resultaten van het onderzoek heeft Markteffect een model ontwikkeld om te achterhalen waar een onderwijsinstelling uitstekend presteert of waar zij juist gaten laat vallen. Op basis hiervan kan Markteffect concrete aanbevelingen doen om de concurrentiepositie van een onderwijsinstelling te verbeteren.
“Als HAS Hogeschool nemen we al sinds 2012 deel aan de Imagomonitor. Het is een professioneel onderzoek wat ons bruikbare inzichten geeft om onze marketing en communicatie richting scholieren elk jaar te verbeteren en effectiever te maken. Naast learnings die je uit de resultaten haalt, zijn er ook elk jaar USP’s waarin wij bevestigd worden. Dit helpt ons als professional onze interne positie te versterken. Kortom de Imagomonitor heeft zowel extern als intern een positief effect!”
Lindsay Kemps-Saitch, Hoofd Communicatie & Marketing HAS Hogeschool