Welke verwachtingen blijken er uit de Imagomonitor ten aanzien van dit voorjaar?
De verwachting vanuit Markteffect en veel mbo-, hbo- en wo-instellingen is dat er dit voorjaar nog veel late aanmeldingen zullen komen. Van de scholieren die een late keuze zullen maken zal een groot deel lang getwijfeld hebben, zich mogelijk minder diepgaand georiënteerd hebben en een minder goede impressie van de sfeer hebben door het ontbreken van de fysieke open dagen en meeloopdagen.
Uit eerdere onderzoeken weten we dat het bezoeken van een open dag of een andere fysieke vorm van voorlichting op de vervolgschool bijdraagt aan het maken van de juiste studiekeuze. Hierdoor zou er mogelijk door vervolgscholen het aankomend schooljaar (2021-2022) nog meer aandacht dienen te worden gevestigd op de landing van de studiekiezer op de vervolgschool, het monitoren van studiesucces en het verzorgen van (persoonlijke) begeleiding.
Ten aanzien van het studiekeuzeproces in het schooljaar 2021-2022 is het van belang om te beseffen dat er nog meer studiekiezers dan anders in de beginfase van de oriëntatie zullen zitten en binnen één schooljaar van deze beginfase van de oriëntatie tot een keuze dienen te komen. Ons advies zou dan ook zijn om bovengemiddeld aandacht te besteden aan de middelen voor de ‘brede voorlichting’ richting studiekiezers.
Wat kan er dit voorjaar nog gedaan worden voor studiekiezers die de keuze nog gaan maken?
Na de aanmelding is het wat Markteffect betreft belangrijk om dit voorjaar nog korter op de bal te zitten. Een persoonlijk welkom door de vervolgschool door huidige studenten, docenten en voorlichters kan ontzettend helpen om studiekiezers het juiste gevoel te geven. Denk hierbij ook aan een persoonlijk bericht via een medium wat past bij het mediagedrag van de doelgroep, bijvoorbeeld Whatsapp, waar steeds meer onderwijsinstellingen gebruik van maken. Snelheid is in dit geval van groot belang. Studiekiezers schrijven zich vaak voor meerdere opleiding in, waarbij een studiekiezer die twijfelt vaak kiest voor gemak en daarbij is de snelheid na aanmelding een belangrijke doorslaggevende reden om voor een onderwijsinstelling en opleiding te kiezen.
Verder is het belangrijk om als vervolgschool na de aanmelding zekerheid te bieden. De aankomend student wil namelijk in deze onzekere wereld maar één ding: zekerheid. Dit uit zich ook in het beantwoorden van de vraag “Wat gebeurt er na mijn aanmelding?”. Uit gesprekken met studiekiezers is bekend dat zij met de volgende vragen zitten:
- Welke stappen zijn er nadat ik me heb aangemeld?
- Ben ik toegelaten?
- Wanneer moet ik mijn boeken en laptop bestellen?
- Hoe ziet de eerste week en de beginperiode van mijn studie eruit?
- Heb ik wel voldaan aan hetgeen de vervolgschool van mij verwacht?
Hoe kan Markteffect helpen?
Markteffect voert de Imagomonitor jaarlijks uit. Wilt u meer informatie over de inzichten of heeft u een andere vraag? Wij zijn voor toelichting of het beantwoorden van vragen graag voor u beschikbaar. Het onderzoeksteam bestaat uit: