Doel
Het aantal afmelders minimaliseren
|
Methode
Middels telefonisch veldwerk worden afmelders gevraagd naar hun motieven en meningen
|
Effect
Inzicht geven in het studiekeuzeproces en de redenen van afmelding
|
Telefonisch onderzoek
Sinds 2014 Voert Markteffect voor verschillende mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten het afmeldersonderzoek uit. Voor deze onderzoeken worden afmelders benaderd door middel van telefonisch veldwerk. Afmelders worden tijdens deze telefonische gesprekken gevraagd naar verschillende fasen van hun studiekeuze. Telefonisch onderzoek is geschikt voor dit type onderzoek vanwege het feit dat veldwerkmedewerkers kunnen doorvragen naar motieven, meningen en verbeterpunten. Op deze manier kan het studiekeuzeproces en het afmeldingsproces zo compleet mogelijk in kaart worden gebracht.
Inzicht in de journey van afmelders
Door middel van deze methode wordt duidelijk hoe het oriëntatieproces van afmelders eruit ziet, welke redenen afmelders hebben om niet te starten met de opleiding waarvoor zij zich hebben ingeschreven en welke opleidingen afmelders uiteindelijk wél zijn gaan volgen (en aan welke instellingen zij dit doen). Een afmeldersonderzoek maakt daarmee inzichtelijk waar het lek voor onderwijsinstellingen en specifieke opleidingen zit. Leidt ontbrekende communicatie na de aanmelding er bijvoorbeeld voor dat studenten besluiten om zich voor een andere opleiding in te schrijven? Zijn afmeldingen het gevolg van een tegenvallende open dag of meeloopdag? Of wordt het grootste deel van de afmeldingen juist veroorzaakt door redenen waarop de onderwijsinstelling geen invloed heeft, zoals persoonlijke overwegingen?
“Onderwijsinstellingen zijn steeds meer data-driven. Vaak worden we door onderwijsinstellingen gevraagd om te kijken waar het lek ontstaat tussen aanmelding en instroom.
We geloven erin dat de komende jaren door de vele mogelijkheden die potentiële studenten hebben en de druk om de juiste keuze te maken het persoonlijk maken van de voorlichting steeds belangrijker zal worden.
Middels o.a. afmeldersonderzoeken proberen we ieder schooljaar van meerwaarde te zijn voor onderwijsinstellingen om te ondersteunen bij het krijgen van de juiste student op de juiste plaats”.
Leon Geboers, Client Consultant Onderwijs bij Markteffect
Concrete adviezen
De onderzoeksresultaten resulteren in uitgebreide en concrete adviezen voor onderwijsinstellingen. Op deze manier wordt duidelijk aan welke knoppen zullen moeten worden gedraaid om het aantal afmeldingen in de toekomst te doen afnemen.
Afmeldersonderzoeken per schooljaar
Het afmeldersonderzoek wordt breed uitgezet: Markteffect bevraagd de motieven van afmelders van 28 onderwijsinstellingen in het mbo, hbo en wo. Op basis van de resultaten van deze onderzoeken wordt het afmeldersonderzoek continu nog verder aangescherpt, om zo nog relevantere inzichten te kunnen verzamelen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met Leon Geboers, Client Consultant Onderwijs, voor de details.