UX-onderzoek voor de online ervaring tijdens het studiekeuzeproces

Het internet is tegenwoordig de eerste stop voor iedereen die zich wil oriënteren op hogescholen en opleidingen. Van het scrollen door opleidingspagina’s tot het kijken van video's en het lezen van reviews; het grootste deel van het studiekeuzeproces vindt online plaats. Pas als de eerste indruk online goed is, wagen studiekiezers zich aan een bezoek aan de onderwijsinstelling om de sfeer echt te proeven. Het ultieme doel is natuurlijk dat ze de knoop doorhakken en zich met vol enthousiasme inschrijven.

Maar wat maakt dat een studiekiezer op een opleidingspagina direct op ‘aanmelden’ klikt, of juist snel weggaat? Om dat te ontdekken, lieten diverse hogescholen en universiteiten marktonderzoeksbureau Markteffect onderzoeken hoe studiekiezers hun pagina’s beoordelen. Daarbij werd gekeken naar inhoud, lay-out, call-to-actions en hoe deze zich verhouden tot die van andere scholen. Door het onderzoek werd direct een benchmark opgebouwd, waardoor de deelnemende onderwijsinstellingen met elkaar vergeleken konden worden.

Onze aanpak

Voor dit onderzoek heeft Markteffect een User Experience (UX) onderzoek uitgevoerd. De doelgroep bestond uit havo en vwo leerlingen in leerjaar 4, 5 en 6 die een hbo of wo opleiding willen gaan doen.

De respondenten hebben deelgenomen aan een online onderzoek. Het onderzoek bestond uit het invullen van een online vragenlijst van ongeveer 25 vragen en het uitvoeren van een vijftal taken in een user experience tool. Hiermee zijn kwantitatief en kwalitatief onderzoek gecombineerd. In deze tool werd het gedrag op de websites van de hogescholen en universiteiten gemeten. Hierbij is zowel naar de subjectieve ervaring van de gebruiker van de website als naar objectieve UX data gekeken. Naast kwantitatieve inzichten is ook kwalitatieve feedback van de respondenten verzameld. In deze feedback konden zij hun suggesties en verbeterpunten delen.

"Het onderzoek sluit mooi aan op onze ambitie om veel meer datagedreven te werk te gaan bij het verbeteren van onze website. Weten hoe de websites van andere hogescholen presteren ten opzichte van de eigen website is natuurlijk van levensbelang om de concurrentiepositie te versterken. Vooral in deze tijd, waarin vrijwel elke hogeschool kampt met teruglopende studentenaantallen."
Marijn Willemse, Projectmanager Vernieuwing hva.nl

Resultaten

Het onderzoek heeft inzicht gegeven in de gebruiksvriendelijkheid van websites van hogescholen en universiteiten. Op basis hiervan is advies gegeven waar hogescholen en universiteiten zich op kunnen richten voor een geoptimaliseerde online journey. Zo gaf dit onderzoek onder andere inzicht in waar gebruikers klikten en waar niet (heatmaps), het percentage deelnemers dat de juiste plek op de website wist te vinden (task completion rate), en het percentage dat verdwaalde (lostness). Ook is er inzicht verkregen in welk pad de studiekiezers afleggen om op een bepaalde pagina te komen (clickstream analyse), hoe lang het duurde om een bepaalde plek te vinden (tijdsduur), en in hoeveel klikken zij bij de juiste pagina terecht kwamen (aantal clicks).

Elke onderwijsinstelling ontvangt specifieke feedback, maar krijgt daarnaast ook resultaten uit de benchmark. Hierdoor kunnen de scholen hun resultaten in perspectief plaatsen en leren van bredere trends en inzichten.

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heeft u vragen over dit onderzoek of bent u geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met u mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

0-meting onderzoek voor de nieuwe positionering van Avans Hogeschool

Inzicht in de marketingpersona’s via een Online Community Campus Fryslân

Kwalitatieve inzichten voor de instroom van studenten voor Curio

Naamsbekendheidonderzoek na nieuwe positionering van Tilburg University

Leon <span>Geboers</span>

Leon Geboers

Client Consultant