Markteffect Leisure Fieldtrip

De afgelopen twee jaar zijn zwaar geweest voor veel ondernemingen binnen het leisure domein. Ook voor het leisure team van onderzoeksbureau Markteffect zat de afgelopen tijd vol uitdagingen. Toch heeft deze periode ook mooie dingen met zich meegebracht en heeft het onderzoeksteam vooral gekeken naar hoe de ondernemers ondersteund konden worden met waardevolle en actuele inzichten.

Leisure Consultant Hans de Jong is initiatiefnemer van de Markteffect Leisure Fieldtrips om extra de koppeling te zoeken tussen Markteffect en het leisure speelveld. Hiermee wil de Jong met zijn team het gesprek aangaan met ondernemers binnen de leisure branche om op die manier waardevolle contacten op te bouwen en de bedrijven, ondernemers en hun verhalen een podium te geven.

De eerste Leisure Fieldtrip heeft op vrijdag 4 februari 2022 in het mooie Maastricht bij de Stadsbrouwerij plaatsgevonden en daaruit bleek dat er voor hen voorzichtig weer licht aan de horizon gloort en het optimisme op begon te leven. Lees hier het verhaal rondom de eerste Leisure Fieldtrip.

In het kort:

  • In 2017 begonnen Tom de Lepper en Charles van Goch aan hun jongensboek met het terug veroveren van een van de eerste Nederlandse speciaal bieren: de Maltezer;
  • Voordat de bieren van de Stadsbrouwerij verkocht worden, moeten de kopers echte ambassadeurs worden;
  • Corona heeft de ondernemers meer op korte termijn laten focussen en heeft hun creativiteit op de proef gesteld.

Het team van Markteffect is onderweg naar Maastricht wanneer Bastiaan Bronkhorst, Commercieel Directeur van de Stadsbrouwerij en één van de mensen waarmee zij af hebben gesproken, belt. Naast de brouwerij bevindt zich een proeflokaal waar het interview zal plaatsvinden en Bronkhorst, hoe kan het ook anders met zijn hospitality achtergrond, nodigt hen uit voor een heerlijke lunch.

Aan tafel zit ook Tom de Lepper, samen met Charles van Goch is hij eigenaar van de stadsbrouwerij. Vanaf het moment dat we aan tafel komen te zitten, zit Tom op de spreekstoel en neemt hij ons mee in een boeiend verhaal over het ontstaan van de brouwerij, de trotsheid op Limburg en alle grote plannen die er zijn.  Beide eigenaren en ook Bronkhorst kennen elkaar van de Hogere Hotelschool. Echte Maastrichtenaren en de band met de Hotelschool is er nog steeds. Zo zijn er onder andere de jaarlijkse legendarische bierreizen die worden georganiseerd en is er ook een samenwerking rondom stages voor studenten.

De Stadsbrouwerij Maastricht

Stadsbrouwerij Maastricht ligt op een schitterende locatie in het hart van Maastricht en aan Nederlands oudste brug, de Sint Servaasbrug. Met een prachtig terras met uitzicht over de Maas komen verleden, heden en toekomst samen. Ook zijn er mogelijkheden tot rondleidingen en een inkijkje in het rijke bierleven van Maastricht.

Het pand is de voormalige ruimte van de Ridderbrouwerij en zelfs Wieckse Witte is hier ooit geboren. De geschiedenis gaat ver terug. In 1954 wordt het Maltezer speciaal bier geïntroduceerd, een van de eerste speciaal bieren in Nederland: een volmout Dortmunder met een alcoholvolume van 6,5 procent. De brouwerij is zelfs ooit in het bezet geweest van niemand minder dan Freddy Heineken.

“Te koop”

Trots als ze zijn, waren de Maastrichtenaren er als de dood voor dat deze locatie met haar schitterende historie in vreemde handen zou komen of dat er bijvoorbeeld appartementen in zouden worden gevestigd. In 2017 kwam het pand weer te koop te staan, het voordeel was dat er een Romeinse weg onder het pand lag waardoor er niet gegraven mocht worden en dat zorgt ervoor dat het niet voor alle doeleinden even interessant is.

Het verhaal klinkt vervolgens als een jongensboek. De Lepper en zijn compagnon hadden grote interesse in de brouwerij en aan hen werd hen een deel van de ruimte gegund door de vastgoedontwikkelaar die alles had opgekocht. Eén van de begin doelstellingen was het terug ‘veroveren’ van het Maltezer bier. Daarvoor moesten de twee compagnons naar Malta. De Maltezer verwijst naar de Maltezer Orde (gevestigd op Malta): de hospitaalridders die liefdadigheidswerk en noodhulpverlening organiseren over de hele wereld. Stadsbrouwerij Maastricht doneert daarvoor jaarlijks aan de Orde in Malta sinds het toestemming kreeg om het in Nederland te mogen gaan brouwen.

Niet zomaar bier verkopen

In het hier en nu speelt Bronkhorst een belangrijke rol in. De uitdaging is om de bierverkoop te gaan verspreiden over heel Nederland. Kwaliteit staat daarbij voorop. Zo zal een horeca ondernemer eerst een training moeten volgen in de brouwerij. Inzicht in de biergeschiedenis, het doorlopen van het hele brouwproces en het ontvangen van een certificering. De horeca ondernemers die het bier van Stadsbrouwerij Maastricht hebben, moeten echte ambassadeurs worden van het merk.

De basislijn van Stadsbrouwerij Maastricht bestaat uit 5 bieren. Wat De Leper betreft, blijft het daar niet bij. Er zijn plannen om daarnaast uiteindelijk uit te breiden naar circa 7 bieren. Een groot voordeel voor de Stadsbrouwerij is het proeflokaal dat gevestigd is direct naast de brouwerij. Hier serveren ze uiteraard de bieren van de Stadsbrouwerij en daarnaast kan je er ook terecht voor een heerlijk hapje eten.

Gevolgen van Corona

De coronatijd was er een vol uitdagingen. Er is ook een groot beroep gedaan op de creativiteit van deze ondernemers en de focus kwam meer op de korte termijn dan op de lange termijn. Toch is er een behoorlijke groei geweest in deze periode, waaronder uitbreiding in bieren en een forse groei in aantal afnemers. De creativiteit uitte zich op diverse manieren de afgelopen Corona periode. Het waren met name lokale initiatieven die werden gesteund. Dat levert Stadsbrouwerij een extra hoge gunfactor op. Van escape room tot aan online proeverijen en bijvoorbeeld een bijdrage aan de nieuwjaarsborrel van het plaatselijke ziekenhuis. De financiële steun was prettig, het bedrijf bestond net lang genoeg om daar aanspraak op te maken.

De Lepper en Bronkhorst geven aan blij te zijn dat de corona periode voorbij is. Nu kan er weer meer lange termijn gedacht worden en echt bouwen aan het merk. Dat gebeurd op diverse manieren. Zo zijn er twee accountmanagers gestart naast de rol van Bronkhorst als commercieel directeur. Ook zijn er omzetdoelstellingen geformuleerd. Nu nog komt een groot gedeelte van de omzet uit het Proeflokaal en dit gaat de komende jaren zeker veranderen met de verwachte externe groei.

Daarbij speelt ook Marketing een grote rol. Het bedrijf heeft nog niet de budgetten om tv, radio en andere dure vormen van communicatie in te zetten. Maar dat betekent niet dat het bedrijf stilstaat. Zo denkt men na over samenwerkingen met bierfestivals, is er POS materiaal ontwikkelt en vinden er relatiedagen plaats met de afnemers van hun bieren. Gunfactor opbouwen en echte ambassadeurs kweken.

Een uitdaging daarbij is het hebben van het juiste personeel, zowel bij de Stadsbrouwerij als bij hun afnemers. De goede mensen uit de horeca zijn in coronatijd deels naar andere branches gegaan en dat is spijtig.

Leuk om te weten tot slot:

  • Voor elk van de bieren is door de compagnons een naamgever gezocht die een X bedrag op jaarbasis betaalt. Stadsbrouwerij Maastricht verdubbelt dat bedrag en dat gaat vervolgens naar armoedebestrijding in Maastricht;
  • Focus ligt nog op Limburg en Brabant als afzetgebied. Als de basis op orde is, zijn er vervolgens uitbreidingsplannen naar de rest van Nederland en ook zijn de eerste contacten gelegd in het buitenland;
  • De focus ligt in eerste instantie op B2B verkoop (horeca en retail). Er vindt in de brouwerij en proeflokaal wel directe verkoop aan consumenten plaats en het bedrijf overweegt een webshop.
Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

3,3 miljoen Nederlanders bezochten een muziekfestival!

Eerste resultaten onderzoek toekomst Groene Wellen bekend

Klanttevredenheid meten in het leisure domein

Nederlanders minder vaak op vakantie door hoge inflatie

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant