Onderzoek in de automotive branche

De automotive branche is een snel veranderende en competitieve sector. De consument heeft keuze uit talloze merken, modellen en opties, waardoor het als bedrijf zijnde een uitdaging is om je producten en diensten te differentiëren van de concurrentie en om je op de juiste manier te positioneren ten opzichte van de klant. Om de concurrentie altijd één stapje voor te zijn is het op de eerste plaats essentieel om in te spelen op de wensen en behoeften van je klanten.

Doelgroeponderzoek in de automotive

Doelgroeponderzoek helpt je om onder andere te achterhalen wie je klanten zijn, waar ze zich bevinden, wat de wensen en behoeften en wat de "drivers & barriers" zijn. Deze informatie is waardevol wanneer je effectieve content wil genereren en dit bij de juiste groep potentiële klanten terecht wil laten komen. Het zou natuurlijk zonde zijn om mensen aan te spreken waarvan je denkt dat het je doelgroep is, maar dit achteraf niet het geval blijkt te zijn. Steek dus vooral geen tijd, geld en moeite in iets waarvan je niet zeker weet of de doelgroep hier op zit te wachten.

Er zijn verschillende methodes om een doelgroeponderzoek uit te voeren, bij Markteffect gebruiken we hier zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek voor. Zo wordt kwantitatief onderzoek vaak gebruikt om meerdere doelgroepen te identificeren en deze doelgroepen daarna te onderverdelen in segmenten. Hierna kan er inzicht worden gegeven in het gedrag van deze segmenten en in andere aspecten die een belangrijke rol spelen.

Met kwalitatief onderzoek, in de vorm van bijvoorbeeld diepte interviews of een online community, kunnen resultaten uit het kwantitatieve onderzoek worden aangevuld. Ook kan het juist dienen als voorbereiding op het kwantitatieve onderzoek door van te voren de wensen, behoeften en pijnpunten boven tafel te brengen.

Je positie in de markt

Wanneer de doelgroep is vastgesteld is het fijn om er achter te komen hoe deze doelgroep naar verschillende merken en producten kijkt. Deze informatie kun je achterhalen door een positioneringsonderzoek te doen, naar aanleiding daarvan kun je namelijk inzichten verkrijgen over je positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Om dit duidelijk in kaart te brengen kun je de positioneringsmatrix gebruiken. Dit is een model dat is ontworpen om de percepties van klanten ten opzichte van producten of merken te visualiseren, hierbij gaat het dus om hoe de doelgroep naar verschillende producten of merken kijkt. Een positioneringsonderzoek bestaat standaard uit twee assen, op iedere as staat wat de positie is in de ogen van de doelgroep, hier zijn verschillende mogelijkheden voor. Veel voorkomende combinaties zijn kwaliteit versus prijs, kwaliteit versus service, klantgericht versus productgericht en ga zo maar door, je kunt zelf bepalen welke termen van toepassing zijn binnen het bedrijf.

Omdat de automotive branche een snel veranderende sector is, is het belangrijk om in kaart te brengen wie nou eigenlijk je doelgroep is en hoe zij tegen je merk aankijken. Wanneer je hier achter bent gekomen kun je aan de slag met het bepalen van je strategie. Wij geven klanten altijd concrete resultaten en bespreken samen met de klant de logische vervolgstappen nadat het onderzoek is afgerond. Dit zorgt ervoor dat je als klant een aantal handvaten hebt om mee aan de slag te gaan en je direct aanpassingen kunt doorvoeren waar nodig.

Markteffect in de automotive branche

Heb je een vraag? Neem dan zeker vrijblijvend contact met ons op! Wij helpen je graag met al onze kennis en expertise. We hebben al samen mogen werken met meerdere diverse en grotere merken, waardoor we de nodige expertise hebben binnen het bereiken van de doelgroep.  

 Stel uw vraag

 

 

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Bijna de helft van de Nederlanders eet het liefst zo min mogelijk bewerkt voedsel

Data als kompas: hoe marktonderzoek je richting geeft

<p>Tim <span>Knaapen</span></p>

Tim Knaapen

Client Consultant