Uiteenlopende ervaringen verzuimpreventie tussen werkgever en werknemer

De verzuimfrequentie van werknemers is het afgelopen jaar gestegen. Een veelvoorkomende oorzaak is privé- of werkgerelateerde psychische klachten. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect blijkt dat werkgevers zich wél verantwoordelijk voelen voor de gezondheid van werknemers, maar dat werknemers dit niet altijd zo ervaren.

Psychische klachten

“Psychische klachten zijn nog steeds een belangrijke reden voor verzuim.” Met die vaststelling begint Research Consultant Sophie Kustermans, die het onderzoek bij Markteffect uitvoerde. “Zo’n 44% van de werkgevers had het afgelopen jaar te maken met middellang of langdurig verzuim. Dat kwam door privégerelateerde psychische klachten (32%) of door werkgerelateerde psychische klachten (24%). Al overlappen de twee ook vaak. In de toekomst nemen die klachten nog meer toe, verwachten werkgevers.” Een verstoorde werk-privébalans en personeelstekort zijn volgens werkgevers en werknemers de belangrijkste oorzaken van psychische klachten. Door de technische mogelijkheden van nu overlappen werk en privé steeds meer, wat zorgt voor stress.

Ervaringen lopen uiteen

De ervaringen van werknemers en werkgevers blijken behoorlijk uiteen te lopen. Wat werkgevers zeggen te doen aan verzuimpreventie, en wat werknemers ervaren, komt vaak niet overeen. Maar liefst een kwart van de werknemers zegt dat de werkgever helemaal niets doet om zijn of haar mensen fit en gezond te houden. Van de werkgevers vindt maar 5% dat. Daarnaast zegt 20% van de werkgevers gezond eten aan te bieden, terwijl slechts 14% van de werknemers dat ook ervaart. En waar 48% van de werkgevers aandacht zegt te besteden aan een fijne sfeer op het werk, geeft maar 28% van de werknemers aan dat hun werkgever dat doet.

Moeilijk om aan te geven wat de kloof tussen de ervaringen van werknemers en werkgevers verklaart, geeft Thomas Slabbers, Directeur Expert Centre Nationale Nederlanden aan. ‘’Het hangt er ook vanaf wat je verstaat onder preventiemiddelen. Hang je een poster op in de lift over het belang van een goed gesprek? E n denk je dan als werkgever: zo, dat heb ik weer afgevinkt? Of maak je daadwerkelijk tijd vrij om een wandeling te maken met je individuele werknemers? En luister je dan echt?”, vertelt Thomas.

Lastig om het gesprek aan te gaan

Zo’n 95% van de werkgevers zegt dat hij of zij het gesprek met werknemers aangaat over de mentale gezondheid. Volgens werknemers doet maar 60% van de werkgevers dat en ruim 30% van de werknemers vindt dat de werkgever te weinig tijd vrijmaakt voor een-op-een-gesprekken. Een van de redenen waarom werkgevers het zo lastig vinden het gesprek aan te gaan over mentale gezondheid  is omdat ze niet weten of de werknemers het prettig vindt om erover te praten. Werknemers erkennen dit. Meer vanuit het oogpunt dat ze liever niet op het werk over hun mentale of fysieke gezondheid praten of omdat de relatie met de werkgever niet goed genoeg is om het gesprek aan te gaan.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Het praten over mentale gezondheid is een gedeelde verantwoordelijkheid, vinden de meeste werkgevers en werknemers. Een veilige sfeer op de werkvloer is volgens Sophie een absolute voorwaarde. “Zodat werknemers het gesprek ook aan durven gaan.” Als werkgever kun je er ook voor kiezen iemand anders het gesprek te laten voeren met je werknemers, als je dat zelf lastig vindt. Zoals een vertrouwenspersoon of HR-medewerker.

Een one-size-fits-all-oplossing voor verzuim is er niet, benadrukt Thomas tot slot. “Elke organisatie is anders, elk bedrijf is anders, elke leidinggevende is anders en elke werknemer ook. Daarom is het zo belangrijk het gesprek aan te gaan met individuele werknemers. Alleen dan weet je hoe je iemand kunt helpen. Oprechte aandacht heeft altijd effect, denk ik.”

Op 6 juni heeft Research Consultant Sophie Kustermans in samenwerking met Nationale-Nederlanden een webinar over het trendrapport. Hier kun je het webinar over het trendrapport terugkijken. Het volledige trendrapport is hier te downloaden.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in opdracht voor Nationale-Nederlanden onder 1.000 werkgevers en 1.000 werknemers in Nederland. Het onderzoek is onderdeel van het Trendrapport 2023 van Nationale-Nederlanden.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Misvattingen en kennisgebrek stagneren transitie duurzaam vervoer

Ruim 2 miljoen Nederlanders aan het einde van de maand regelmatig te weinig geld voor boodschappen

Hoe staat het ervoor met de customer experience in Nederland in 2024?

<p>Thomas <span>Huigen</span></p>

Thomas Huigen

Commercieel Manager & Client Consultant