Minderen we nog steeds in vleesconsumptie en wat motiveert ons?

Vanaf vandaag vindt De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel voor de 7e keer plaats. Sinds afgelopen jaar is dit initiatief ook over de landsgrenzen gegaan en in deze week wordt men gestimuleerd geen vlees en zuivel te consumeren. Nederland telt buiten De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel ongeveer 6,5 miljoen flexitariërs en 800.000 vegetariërs, dat blijkt de Markteffect Vleesvervangers Monitor. Maar wat consumeert men het liefst als het gaat om vervangers van vlees en wat zijn redenen om te minderen in vleesconsumptie?

Nederlandse consumenten hebben als voornaamste motivatie om (soms) geen vlees te eten dat het beter is voor natuur en milieu (55%). Daarnaast worden ook het verminderen van dierenleed (42%) en dat het beter is voor de eigen gezondheid (36%) als belangrijke motivatoren genoemd. Als het om gezondheid gaat dan blijkt dat ouderen dit vaker als motivatie gebruiken voor het minderen in vleesconsumptie dan jongeren.

Vervanging van vlees en vis

In sommige gevallen laat men het vlees of de vis volledig achterwege en in sommige gevallen is men op zoek naar een alternatief. De overweging van een alternatief is voor drie op de tien Nederlanders (28%) groter wanneer het alternatief goedkoper of even duur is als vlees. Voor een op de vier Nederlanders (26%) wordt een alternatief overwogen wanneer de smaak hetzelfde of zelfs beter is dan het vlees. Ook voedingswaarden, textuur en grootte van aanbod zijn van invloed op de overweging van een alternatief. Echter is er ook nog een groot deel (45%) wat het gebruiken van alternatieven voor vlees of vis niet overweegt.

Als het gaat om de vervangers van vlees dan gebruikt men hier voornamelijk ei (68%), vis (56%), noten (52%), peulvruchten (48%), zaden en pitten (35%) en zwammen, paddenstoelen en schimmels (31%) voor. Met name vrouwen gebruiken ei en noten als vervanger van vlees, terwijl met name hoogopgeleiden natuurlijke vervangers van vlees zoals noten, peulvruchten, zaden en pitten en zwammen, paddenstoelen en schimmels gebruiken.

Vlees blijft vooralsnog onderdeel van voedingspatroon

Uit onderzoek blijkt ook dat 60% van Nederland vindt dat vlees gezond is en daarom een essentieel onderdeel is van onze voeding. Dit percentage is sinds vorig jaar toegenomen met 7%. Ten opzichte van vorig jaar geven minder Nederlanders aan bewust bezig te zijn met hun voeding (-3%) en zien minder Nederlanders mensen in hun omgeving minder of geen vlees eten (-8%). Vlees lijkt een belangrijk onderdeel te blijven in het voedingspatroon van de gemiddelde Nederlander.

Over het onderzoek

De Markteffect Vleesvervangers Monitor is een uitgebreid onderzoek dat in gaat op de laatste trends en ontwikkelingen als het gaat om vleesvervangers. Markteffect voert sinds 2019 gedetailleerd onderzoek uit, waardoor er valide vergelijkingen over tijd gemaakt kunnen worden. Ben je benieuwd naar meer informatie? Neem dan contact op met Patrick Evers, Client Consultant bij  Marktonderzoeksbureau Markteffect.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Trends in vleesvervangers: Bewustzijn omtrent voeding stijgt, maar groei in gebruiker van vleesvervangers daalt

Podcast razend populair onder tieners en studenten, aantal luisteraars stabiel

Black Friday 2023: Mannen beter voorbereid en meer geld gespaard dan vrouwen

Stijgende bekendheid en gebruik van flitsbezorgdiensten in Nederland

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant