Nederlandse consumenten hebben als voornaamste motivatie om (soms) geen vlees te eten dat het beter is voor natuur en milieu (55%). Daarnaast worden ook het verminderen van dierenleed (42%) en dat het beter is voor de eigen gezondheid (36%) als belangrijke motivatoren genoemd. Als het om gezondheid gaat dan blijkt dat ouderen dit vaker als motivatie gebruiken voor het minderen in vleesconsumptie dan jongeren.
Vervanging van vlees en vis
In sommige gevallen laat men het vlees of de vis volledig achterwege en in sommige gevallen is men op zoek naar een alternatief. De overweging van een alternatief is voor drie op de tien Nederlanders (28%) groter wanneer het alternatief goedkoper of even duur is als vlees. Voor een op de vier Nederlanders (26%) wordt een alternatief overwogen wanneer de smaak hetzelfde of zelfs beter is dan het vlees. Ook voedingswaarden, textuur en grootte van aanbod zijn van invloed op de overweging van een alternatief. Echter is er ook nog een groot deel (45%) wat het gebruiken van alternatieven voor vlees of vis niet overweegt.
Als het gaat om de vervangers van vlees dan gebruikt men hier voornamelijk ei (68%), vis (56%), noten (52%), peulvruchten (48%), zaden en pitten (35%) en zwammen, paddenstoelen en schimmels (31%) voor. Met name vrouwen gebruiken ei en noten als vervanger van vlees, terwijl met name hoogopgeleiden natuurlijke vervangers van vlees zoals noten, peulvruchten, zaden en pitten en zwammen, paddenstoelen en schimmels gebruiken.
Vlees blijft vooralsnog onderdeel van voedingspatroon
Uit onderzoek blijkt ook dat 60% van Nederland vindt dat vlees gezond is en daarom een essentieel onderdeel is van onze voeding. Dit percentage is sinds vorig jaar toegenomen met 7%. Ten opzichte van vorig jaar geven minder Nederlanders aan bewust bezig te zijn met hun voeding (-3%) en zien minder Nederlanders mensen in hun omgeving minder of geen vlees eten (-8%). Vlees lijkt een belangrijk onderdeel te blijven in het voedingspatroon van de gemiddelde Nederlander.
Over het onderzoek
De Markteffect Vleesvervangers Monitor is een uitgebreid onderzoek dat in gaat op de laatste trends en ontwikkelingen als het gaat om vleesvervangers. Markteffect voert sinds 2019 gedetailleerd onderzoek uit, waardoor er valide vergelijkingen over tijd gemaakt kunnen worden. Ben je benieuwd naar meer informatie? Neem dan contact op met Patrick Evers, Client Consultant bij Marktonderzoeksbureau Markteffect.
Naar het overzicht