Kritische blik op mode: Prijs en comfort leidend voor de Nederlandse consument

Voor de een is het uitzoeken van een nieuwe outfit een feestje, voor de ander een noodzakelijk kwaad. In een recent onderzoek onder de Nederlandse bevolking heeft Markteffect de attitudes ten aanzien van kleding onderzocht. In dit artikel komen de kijk op tweedehandskleding en de verschillen in opvattingen tussen mannen en vrouwen naar voren.

Nederlanders zijn kritisch als het om kleding gaat. Zo worden woorden als ‘comfort’, ‘functionaliteit’ en ‘kwaliteit’ als meest passend gezien als zij aan kleding denken. Daarnaast zien vrouwen de rol van kleding anders dan mannen. Meer vrouwen dan mannen vinden woorden als ‘zelfvertrouwen’, ‘belangrijk’ en ‘plezier’ passend bij de gedachten en gevoelens over kleding. Een negatieve associatie die vaak genoemd wordt, is ‘duur’.

Prijsverschil stimuleert aankoop tweedehandskleding

Dat kleding ook als duur gezien wordt, is één van de oorzaken dat men steeds meer kleding tweedehands koopt. Uit onderzoek blijkt dat voor bijna twee derde van de Nederlanders (64%) het prijsverschil tussen tweedehandse en nieuwe kleding de doorslag geeft om tweedehands te kopen. Daarnaast geeft de meerderheid (54%) aan dat het kopen van tweedehands kleding aantrekkelijk is vanwege de bijdrage aan duurzaamheid en milieubewustzijn. Tweedehands kleding kopen is populairder onder vrouwen dan mannen.

De toename van de verkoop van tweedehands kleding via een online platform is een interessante ontwikkeling. Een kwart van de Nederlanders (26%) heeft in het afgelopen jaar gedragen kleding verkocht via een online platform. Vinted is het meest populaire platform (56%), gevolgd door Marktplaats (33%) en Facebook (11%).

Ondanks de groeiende populariteit van tweedehands kleding en online verkoopplatforms, blijkt uit het onderzoek dat meer dan acht op de tien Nederlanders niet weten dat kledingwinkels vanaf 1 juli verplicht zijn om gedragen kleding in te nemen, als deze gekocht zijn bij (een keten van) die winkel.

Over het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 1.049 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder. Ben je benieuwd naar meer informatie? Neem dan contact op met Patrick.

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Hybride folderlezers blijft groeien met een stijging van 256%

Ik houd ervan om voorop te lopen: Interview met Josh Veldhuizen, JOSH V

Supermark(t)eting: je wordt beïnvloed waar je bij staat

Onderzoek naar de Online Meubelmarkt - Stijging van online verkopen meubelen

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant