Een onderbouwde aanvraag
Het macrodoelmatigheidsonderzoek wordt vaak gezien als een verplichte stap in de aanvraagprocedure. En dat is het ook – maar het is vooral een kans om te achterhalen of er daadwerkelijk behoefte is aan de opleiding. Zo kun je zelf een goed onderbouwde aanvraag indienen. Je wilt immers ook voor jezelf duidelijk hebben: is er behoefte aan deze opleiding? En hoe kijkt de arbeidsmarkt aan tegen de aansluiting tussen de opleiding en de praktijk?
Door met zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek te werken, brengen we onder andere de antwoorden van de bovenstaande vragen in kaart en ontstaat er een onderbouwd totaalbeeld van de potentie van de opleiding. Zo zorgt het kwantitatieve deel voor een helder cijfermatig beeld van de werkelijke vraag en het aanbod van de opleiding. En kan kwalitatief onderzoek diepgaander inzicht geven over de voorgenomen opleiding.
Onderbouwde instroomverwachting
Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is het inzicht in de behoefte van de potentiële studenten. Spreekt de opleiding aan? Is het duidelijk wat je ermee kunt worden? En zou men deze opleiding willen volgen bij jouw instelling? Dit onderzoeken we onder de instroommarkt, waardoor je verder komt dan alleen aannames.
Arbeidsmarkt in beeld
Ook werkgevers krijgen een centrale rol in het onderzoek. Want een opleiding zonder duidelijke beroepsperspectieven is lastig te verdedigen. Je krijgt hierdoor inzicht in de beoordeling en potentie van de opleiding door werkgevers. Hierdoor ontstaat er niet alleen een sterk verhaal voor de aanvraag, maar ook waardevolle input voor de inhoudelijke positionering van de opleiding zelf.
Het resultaat? Een concreet en helder rapport met conclusies en aanbevelingen vanuit potentiële studenten, werkgevers en eventueel andere databronnen. Hiermee kun je gefundeerd beslissen of een nieuwe opleiding het juiste antwoord is op de behoefte van morgen.
Van idee naar impact
In de afgelopen jaren hebben we tientallen onderwijsinstellingen mogen ondersteunen bij hun macrodoelmatigheidsonderzoek. Elke keer zien we weer hoe krachtig het is om keuzes te maken op basis van data. Want uiteindelijk gaat het niet alleen om het starten van een opleiding – het gaat om het creëren van waarde voor studenten, voor de arbeidsmarkt en voor de maatschappij. Wil jouw onderwijsinstelling hier stappen in zetten? Wij denken graag met je mee!
Naar het overzicht