Inzicht in de wensen en behoeften van de zakelijke klanten voor Waternet

Waternet is het enige waterbedrijf in Nederland dat verantwoordelijk is voor de gehele waterkringloop. Het Waternet levert drinkwater, voert afvalwater af en zuivert dit, beheert oppervlaktewater, onderhoudt dijken en zorgt voor schone grachten. Waternet doet dit in opdracht van de gemeente Amsterdam en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. 

Voor de zakelijke klanten wilde Waternet een nieuwe digitale omgeving ontwikkelen. Een plek waar ondernemers snel en eenvoudig hun drinkwater- en belastingzaken kunnen regelen. Maar hoe ziet zo’n omgeving eruit die écht aansluit bij de wensen en behoeften van deze doelgroep? Wat vinden zakelijke klanten belangrijk? En welke functies mogen daarbij absoluut niet ontbreken?

Onze aanpak

Om antwoord te krijgen op deze vragen, voerden we een uitgebreid behoefteonderzoek uit onder eigenaren/werknemers van bedrijven in Nederland die zich bezighouden met drinkwater- en/of belastingzaken. Via ons B2B panel verzamelden we inzichten van organisaties uit heel Nederland. In het onderzoek brachten we in kaart wat zakelijke klanten verwachten van een digitale omgeving, welke functies zij als onmisbaar beschouwen en welke juist minder prioriteit hebben. Ook onderzochten we de toegevoegde waarde die zo’n omgeving kan bieden. 

Een belangrijk onderdeel van het onderzoek was de inzet van de MaxDiff-methode. Daarmee konden we duidelijk vaststellen welke functionaliteiten voor de doelgroep het belangrijkst zijn en welke minder zwaar wegen. Aanvullend voerden we een TURF-analyse uit, waarmee inzichtelijk werd welke combinatie van functies het grootste deel van de doelgroep aanspreekt. Zo kreeg Waternet een helder beeld van de ideale mix aan functionaliteiten om zoveel mogelijk zakelijke klanten optimaal te bedienen.

Resultaten

Dankzij het behoefteonderzoek heeft Waternet nu scherp inzicht in de wensen en behoeften van ondernemers en medewerkers. Ook is duidelijk geworden welke functies prioriteit moeten krijgen in de nieuwe digitale omgeving en welke combinatie van functionaliteiten het grootste bereik en de meeste tevredenheid oplevert. Met deze inzichten kan Waternet gerichte keuzes maken in de inrichting van het platform en verder bouwen aan een digitale omgeving die écht waarde toevoegt voor zakelijke klanten.

‘Het onderzoek van Markteffect heeft ons geholpen om scherp te krijgen wat écht belangrijk is voor onze zakelijke doelgroep. Dankzij deze inzichten kunnen we weloverwogen keuzes maken en gericht bouwen aan een platform dat daadwerkelijk waarde toevoegt voor onze zakelijke gebruikers. Een concrete stap in de verbetering van onze digitale dienstverlening!’ – Roel Bruijn, Afdeling Marketing & Communicatie bij Waternet

Specialisten die hieraan hebben gewerkt 

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek in de onderwijs branche. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in de huidige impact van Het Nederlands Kwalificatieraamwerk (NLQF)

Inzicht in verbeter- en sterke punten door middel van het klanttevredenheidsonderzoek

Consumer life inzichten door een customer journey onderzoek voor Wecycle

Customer journey onderzoek voor Timing Uitzendbureau

Stefan <span>Klomp</span>

Stefan Klomp

Client Consultant