Inzicht in verbeter- en sterke punten door middel van het klanttevredenheidsonderzoek

Raffles Lease, onderdeel van de Streem Group, beheert en verhuurt tankcontainers die zijn geoptimaliseerd voor wereldwijde logistiek. Dankzij hun team van experts heeft de organisatie langdurige klantrelaties opgebouwd. In een snel veranderde markt is het cruciaal om deze relaties te onderhouden en te versterken. Hierdoor is Raffles Lease op zoek naar inzicht in de ervaringen van hun klanten. Markteffect helpt hen hierbij door middel van een klanttevredenheidsonderzoek. 

Raffles Lease heeft als doel gesteld om de tevredenheid van klanten naar een nóg hoger niveau te tillen. Dit zorgt ervoor dat ze niet alleen de huidige klanten beter van dienst kunnen zijn, maar ook hun aanbod voor toekomstige klanten kunnen verbeteren. Om inzicht te krijgen in de huidige klanttevredenheid, worden zowel de sterke punten als de verbeterpunten van de dienstverlening onder de loep genomen.

Onze aanpak

Voor dit onderzoek heeft Markteffect een kwantitatief online onderzoek uitgevoerd. Door te kiezen voor een kwantitatieve aanpak, konden representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen van de resultaten worden verkregen. De doelgroep omvat respondenten uit Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Azië, Europa en Afrika, waardoor er een duidelijke internationale spreiding is.

De accountmanagers van Raffles Lease hebben de vragenlijst gedeeld met de opdrachtgevers, wat heeft geleid tot een zeer hoog responspercentage. Hierdoor zijn er betrouwbare uitspraken en inzichten verzameld.

‘’We have a long-term cooperation with Markteffect, in which we appreciate the personal contact and attention to detail. So, like previous studies, this research project was again successful.’’ – Chris Daly Global Marketing Director at STREEM

Resultaten

Markteffect meet niet alleen klanttevredenheid, maar geeft ook inzichten en concrete aanbevelingen om de klanttevredenheid te verbeteren. Het onderzoek heeft inzichten opgeleverd in de spontane associaties en de algemene tevredenheid in vergelijking met concurrerende partijen. Daarnaast is de aanbevelingsintentie gemeten met behulp van de Net Promoter Score (NPS).

Op basis van dit onderzoek is een rapportage opgesteld waarin concrete conclusies en aanbevelingen op basis van de verzamelde data duidelijk zijn uitgewerkt. Daarnaast zijn de eindresultaten en bevindingen op locatie gepresenteerd en uitgebreid besproken.

Vervolgens is er een Next Step Session georganiseerd. Hierbij is enerzijds gekeken naar de inhoud en interpretatie van het rapport, anderzijds is de adviseur van Raffles Lease geholpen bij het omzetten van de inzichten, adviezen en aanknopingspunten naar haalbare implementaties.

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heeft u vragen over dit onderzoek of bent u geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met u mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Consumer life inzichten door een customer journey onderzoek voor Wecycle

Customer journey onderzoek voor Timing Uitzendbureau

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting voor Flynth

Naamsbekendheid- en imago-onderzoek: Fraudehelpdesk

Joris <span>van Leenders</span>

Joris van Leenders

Client Consultant