Groot deel zzp’ers verwaarloost pensioen en bouwt niet actief pensioenvermogen op

7 mei 2021

Bijna de helft van de zzp'ers bouwt geen actief pensioenvermogen op. En 40 procent weet niet goed hoe ze een aanvullend pensioen kunnen opbouwen, blijkt uit onderzoek van Markteffect in opdracht van pensioenbank Brand New Day.

Volgens Joost Tieland, hoofd Sales en Marketing van Brand New Day, slaagt de pensioenbank erin veel ZZP'ers aan te zetten om pensioen op te bouwen, maar helaas niet allemaal: "25% van onze klanten is zzp'er. Maar te veel zzp'ers zijn nog niet bezig met het opbouwen van een pensioen. Ik denk dat dat komt omdat er altijd wel een reden is om het niet te doen. Veel mensen lijken zich niet te beseffen dat hoe langer je het uitstelt, hoe duurder en moeilijker het wordt om een bepaald inkomen te genereren als je met pensioen gaat.”

Jonge zzp'ers kiezen vaak ook voor andere manieren van pensioen opbouwen, bijvoorbeeld door in cryptomunten te gaan of door te gaan beleggen. Als je op een verantwoorde, maatschappelijke manier met indexbeleggen gaat opbouwen, dan hoef je volgens Tieland niet per se dat fiscale voordeel van box 1 te gebruiken, al is dat wel heel aantrekkelijk. Je kunt ook gewoon in box 3 vermogen opbouwen, alleen 'doe het dan niet via bitcoins'. Te onzeker, te volatiel.

Ramp in slow motion

Tieland vindt het zorgwekkend dat ongeveer de helft van de zzp'er niet nadenkt over zijn pensioen. “Als deze mensen de rest van hun leven blijven zzp'en kijken we naar een ramp in slow motion. De zzp'ers zelf zijn uiteindelijk degenen die er het meeste last van hebben. Dus het is heel belangrijk om hier echt actief over na te gaan denken. En het is ook niet zo complex of moeilijk als veel mensen denken.”

Uitstelgedrag

De reden dat veel zzp'ers geen pensioen opbouwen, heeft volgens Tieland vooral te maken met uitstelgedrag. Sommige zzp'ers willen eerst leningen terugbetalen voor ze aan een pensioenopbouw beginnen. Maar opvallend is dat veel zzp'ers er tijdens deze coronapandemie juist op vooruit zijn gegaan. Voor hen geldt dat ze er gewoon niet even voor zijn gaan zitten of dat ze dachten dat het volgend jaar ook nog wel kon: “Dat is echt uitstelgedrag, dat is erg zonde. Als je ons of een van onze concurrenten belt, leggen we je het in dertig minuten uit. Zo moeilijk is het niet.”

Luister hier het radiofragment terug.

Dit artikel werd geplaatst op 7 mei op de website van BNR.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Hoe staat het ervoor met de customer experience in Nederland in 2024?

Eén op de vijf medewerkers maakt het liefst een eind aan werkdag na voordoen IT-storing

Nederlandse medewerkers ontevreden over interne trainingen

Slechts twee op de vijf medewerkers maken gebruik van mogelijkheden van vitaliteitsbeleid