Nieuw zusje voor CSU: Zizo, de huishoudelijke dienstverlener helpt werkend Nederland aan meer vrije tijd

Na het lekkere eten, de cadeaus en de gezelligheid van december werken we in de donkere dagen van januari aan onze goede voornemens. Recent onderzoek naar de thuissituatie van tweeverdieners in Nederland laat zien dat dit lastig is. Een gebrek aan vrije tijd en de verstoorde werk-privébalans liggen hieraan ten grondslag. De nieuwe dienstverlener Zizo wil hier verandering in brengen. Zizo biedt een helpende hand in het huishouden, zodat werknemers de vrije tijd krijgen waar ze zo naar snakken en werkgevers hun werknemers vitaler terugkrijgen.

Uit het representatieve onderzoek dat Markteffect in opdracht van Zizo heeft uitgevoerd, blijkt onder meer dat Nederlandse tweeverdieners samen maar liefst 15,5 uur per week kwijt zijn aan het huishouden. Denk hierbij aan huishoudelijke taken als koken, opruimen, stofzuigen en strijken. Dit komt dus neer op een volle werkdag per persoon en die benodigde tijd voor het huishouden neemt alleen maar toe door de lockdowns. Zo geeft een derde van de respondenten aan nóg meer tijd kwijt te zijn aan het huishouden doordat de kinderen vaker thuis zijn.

Minder tijd aan het huishouden besteden is geen optie, want vieze vloeren en volle aanrechten zorgen voor irritatie. Huishoudelijke taken worden door 57% van de mensen als dé grootste ergernis in huis genoemd. Om hier niet alle vrije tijd aan op te laten gaan, voert meer dan een derde van de ondervraagden daarom taken uit onder werktijd. Zij besteden ongeveer een half uur van de baas z’n tijd per dag aan bijvoorbeeld een wasje of de afwas. Zo creëren ze tijd die ze liever besteden aan datgene wat voor hen écht belangrijk is, zoals hun gezin en familie.

Dan is het toch opvallend te noemen dat maar liefst 84% van de respondenten geen externe hulp inschakelt voor huishoudelijke taken. Een mogelijke reden hiervoor is het financiële aspect. Één op de vijf werkenden in loondienst zou namelijk binnen zijn secundaire voorwaarden budget willen willen krijgen om te besteden aan huishoudelijke hulp.

Sterkere positie via Zizo

Meer dan de helft van de respondenten met externe hulp huurt deze hulp zwart in, wat ten koste gaat van de positie en (secundaire) voorwaarden van huishoudelijke medewerkers. Zizo werkt volgens afspraken vastgesteld in de cao Schoonmaak, met onder andere een eerlijk loon en goede arbeidsvoorwaarden. Huishoudens kunnen met een hulp er voor kiezen om dit dienstverband via Zizo te laten verlopen. Zo profiteert de hulp van de voordelen als officiële werknemer en hoeft het huishouden geen afscheid te nemen van een vertrouwde kracht.

De zogenoemde thuismakers van Zizo gaan met hun (duurzame) gemaksdiensten overigens veel verder dan schoonmaken alleen. Zo nemens zij ook andere taken op zich, zoals strijken of onkruid wieden. Al met al hebben de thuismakers één missie: zorgen dat werkend Nederland eindelijk eens écht klaar is met hun takenlijst en meer kan genieten van de leuke dingen in het leven.

Jessica Laurense, algemeen manager bij Zizo, ziet de grenzen tussen werk en privéleven vervagen. ”Daar spelen we met Zizo op in. Onze dienst kan namelijk uiterst flexibel worden opgesteld: particulieren kunnen Zizo zelf inschakelen, een werkgever kan Zizo aan het personeel aanbieden, of beide partijen kunnen samen een bijdrage doen.” Een kleine meerderheid (57%) van de respondenten zegt bereid te zijn een deel van hun salaris in te leveren voor secundaire arbeidsvoorwaarden waaraan ook de werkgever meebetaalt, zoals een hulp in de huishouding. Laurense ziet daarom ook dat het aanbieden van een service als Zizo een wapen kan zijn in de ‘war for talent’, die in haast elke branche woedt. “Het is een krappe arbeidsmarkt. Hoe aantrekkelijk is het dan voor werknemers – of ze nu de hele dag thuiswerken of alsnog op pad moeten omdat ze in een essentiële sector werkzaam zijn – dat ze ‘meer vrije tijd’ als secundaire arbeidsvoorwaarde aangeboden krijgen?”

Ga voor meer informatie over Zizo naar www.zizo.nl.

Dit artikel werd op 18 januari geplaatst op de website van f-facts.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Hoe staat het ervoor met de customer experience in Nederland in 2024?

Eén op de vijf medewerkers maakt het liefst een eind aan werkdag na voordoen IT-storing

Nederlandse medewerkers ontevreden over interne trainingen

Slechts twee op de vijf medewerkers maken gebruik van mogelijkheden van vitaliteitsbeleid