Afmeldersonderzoek: Potentiële studenten die toch niet voor u kozen

Aan het begin van het schooljaar is het altijd weer even spannend hoe de instroom van de onderwijsinstelling zich tijdens de zomervakantie heeft ontwikkeld en hoe de definitieve instroom eruit ziet waarbij de peildatum van 1 oktober als ijkpunt wordt gezien. De werving, campagnes en ondersteuning van studiekiezers hebben hopelijk weer geleid tot de verwachte instroom. Echter zijn er uiteraard ook studiekiezers die toch een andere keuze maken, de zogeheten ‘afmelders’ of ‘afhakers’. Inzicht verkrijgen in de motieven van deze afmelders of afhakers kan zeer waardevol zijn om te kijken welke motieven binnen en buiten de invloed van de onderwijsinstelling liggen. Hierdoor ontstaat diepgaande informatie waarmee zowel op strategisch vlak, marketing vlak als voor opleidingen specifiek verbeterpunten kunnen worden doorgevoerd om potentiële studenten voor het huidige wervingsjaar (2022-2023)  nog beter te kunnen helpen en enthousiasmeren voor de instelling en opleiding.

Onderzoeksbureau Markteffect voert afmeldersonderzoeken uit voor geïnteresseerde onderwijsinstellingen in de periode september tot en met november. Uit voorgaande afmeldersonderzoeken is naar voren gekomen dat informatievoorziening, de open dag (en de redenen van bezoek of niet-bezoek) alsmede het proces tussen aanmelding en afmelding van groot belang zijn. Immers kan er veel gebeuren tussen de aanmelding en afmelding binnen de student-journey waardoor een aanmelder zijn of haar aanmelding alsnog links kan laten liggen.

In de afmeldersonderzoeken, die we voor individuele onderwijsinstellingen of opleidingen uitvoeren, zoeken we samen naar antwoord op de o.a. de volgende vragen:

  • Waarom waren de afmelders in eerste instantie geïnteresseerd in de betreffende opleiding bij uw onderwijsinstelling?;
  • Voor welke opleiding en onderwijsinstelling hebben de afmelders uiteindelijk gekozen?;
  • Waarom hebben de afmelders voor deze opleiding gekozen?;
  • Waarom hebben de afmelders voor deze onderwijsinstelling gekozen?;
  • Indien de afmelder geen vervolgopleiding is gaan volgen: waarom heeft dit type afmelder hiervoor gekozen?;
  • Wat was het moment waarop de afmelders de keuze hebben gemaakt om de betreffende opleiding niet te gaan volgen bij uw onderwijsinstelling?;
  • Wat waren de belangrijkste redenen voor de afmelders om af te haken? En wat was de doorslaggevende reden?;
  • Wat had uw onderwijsinstelling kunnen doen om afmelders toch voor de betreffende opleiding te laten kiezen?;
  • Hoe hebben afmelders het proces van aanmelding tot plaatsing ervaren?;
  • Wat zijn de kenmerken van afmelders en welke persona’s zijn hieruit op te stellen?

Voor het bevragen van de afmelders wordt vrijwel altijd gekozen voor telefonisch onderzoek. Telefonisch onderzoek is bij dit type onderzoek een geschikte methode vanwege het feit dat veldwerkmedewerkers kunnen doorvragen naar de daadwerkelijke motieven, drempels, meningen en verbeterpunten van de afmelders en zo ontstaan diepgaande inzichten.

Resultaten van afmeldersonderzoeken resulteren in uitgebreide en concrete adviezen voor onderwijsinstellingen. Op deze manier wordt duidelijk aan welke knoppen gedraaid zal moeten worden om het aantal afmeldingen in de toekomst te doen afnemen en potentiële studenten nog beter de kunnen ondersteunen.

Markteffect zet voor het benaderen en afnemen van de vragenlijst onder afmelders getrainde field-force gecertificeerde (MOA) veldwerkmedewerkers in. Deze veldwerkmedewerkers hebben veel ervaring met het bevragen van scholieren en studenten ten behoeve van onderwijs gerelateerde onderzoeken.

Benieuwd naar de mogelijkheden om voor uw onderwijsinstelling een afmeldersonderzoek uit te laten voeren?
Neem dan vrijblijvend contact op met Davy Zwegers, Client Consultant Onderwijs.

Download hier de factsheet Afmeldersonderzoek.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Misvattingen en kennisgebrek stagneren transitie duurzaam vervoer

Ruim 2 miljoen Nederlanders aan het einde van de maand regelmatig te weinig geld voor boodschappen

Kennis- en netwerkevent van het Markteffect Nationaal Studiekeuze Onderzoek

Studiekiezers kiezen op basis van interesse maar letten ook op toekomstige baankansen en salaris

<p>Davy <span>Zwegers</span></p>

Davy Zwegers

Client Consultant Onderwijs