Uit het onderzoek van Gazelle blijkt dat de meeste Nederlanders zich bewust zijn van het belang van goede fietsverlichting. 92% vindt fietsen in het donker zonder licht gevaarlijk en 83% zegt dat ze nooit in het donker fietsen zonder fietsverlichting. Opvallend is wel dat jongeren hier lakser mee omgaan: van de Nederlanders onder de 35 zegt ‘slechts’ 65% dat ze nooit zonder verlichting in het donker fietsen.
Fietslamp kapot
Als mensen geen fietsverlichting hebben, zijn dit de meest genoemde redenen:
- 37% heeft wel eens geen fietsverlichting omdat hun fietslamp kapot is;
- 12% vergeet wel eens om fietsverlichting te gebruiken;
- 10% heeft geen fietsverlichting omdat deze gestolen is;
- 4% vermijdt fietsverlichting vanwege de extra inspanning door het dynamo van de fietslamp;
- 3% vindt dat ze geen fietsverlichting nodig hebben.
De kapotte fietslamp is dus de voornaamste reden voor het ontbreken van fietsverlichting. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste mensen (79%) hun fietslamp direct laten repareren als 'ie kapot is, maar sommigen (15%) wachten daar maanden mee, en hebben al die tijd geen werkende fietslamp. Wat nog zorgelijker is, is dat 15% wel eens de zaklamp van hun telefoon als fietslamp gebruikt. Maar dat kan gevaarlijk zijn, want je hebt dan niet beide handen aan het stuur én het felle licht op ooghoogte kan tegenliggers verblinden.
‘Asociaal’
Fietsers die zonder licht de weg opgaan in het donker, blijken een grote ergernis van Nederlanders. 81% van de Nederlanders vindt het asociaal als iemand zonder licht door het donker fietst. Op dit moment is de boete voor het ontbreken van fietsverlichting in het donker 60,- euro, maar als het aan de meerderheid van de Nederlanders ligt, gaat dit bedrag omhoog. Bijna 60% van de Nederlanders vindt dat er hogere boetes moeten komen voor het fietsen zonder fietslamp in het donker.
Verkeersveiligheid en zichtbaarheid van fietsers zijn voor Gazelle belangrijke thema’s waarop het bedrijf graag innoveert. Neem de Gazelle Avignon C8 HMB e-bike, uitgerust met verlichting die fietsers dag en nacht beschermt. Want of het nu dag of nacht is, de Avignon C8 HMB is ontworpen met het oog op optimale veiligheid. De dagrijverlichting op deze e-bike vervult zijn taak onafgebroken. Daarnaast beschikt de Avignon over een krachtig voorlicht (70 lux), naadloos geïntegreerd in het spatbord. Hierdoor wordt niet alleen de weg goed verlicht, maar blijf je ook zelf goed zichtbaar voor andere weggebruikers.
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in oktober 2023 onder N=1.049 Nederlanders.
Naar het overzicht