De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

De advertenties van webshops als Temu, Shein en AliExpress vliegen je om de oren. Deze platforms bieden een breed scala aan producten, waaronder betaalbare mode. Met het oog op duurzaamheid, dubieuze arbeidsomstandigheden en de kwaliteit van de producten, kun je beter niet shoppen bij deze goedkope webshops. Maar hoe vaak en om welke redenen bestellen Nederlanders via deze Chinese webshops? Marktonderzoeksbureau Markteffect deed onderzoek.

Hoe vaak bestellen Nederlanders?

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst de helft van de Nederlanders (50%) aangeeft aankopen te doen via Temu, Shein en AliExpress. Slechts een klein percentage 3% bestelt eens per week. Een nog kleiner percentage (0,2%) maakt er wekelijks meerdere keren gebruik van. De meeste frequente gebruikers bestellen één of meerdere keren per maand (10%). Daarnaast geeft 11% aan ongeveer eens per half jaar iets te kopen, terwijl 9% het houdt bij een bestelling per kwartaal.

Wat wordt er gekocht?

Wat stoppen Nederlanders in hun digitale winkelmandje? Kleding staat op nummer één, gevolgd door:

  1. Kleding (52%)
  2. Accessoires, zoals sieraden en tassen (46%)
  3. Huishoudelijke artikelen (33%)
  4. Gadgets (29%)
  5. Hobby- en knutselmateriaal (26%)
  6. Schoenen (22%)
  7. Elektronica (20%)
  8. Speelgoed (12%)
  9. Make-up en verzorgingsproducten (10%)
  10. Sportartikelen (10%)

Waarom kiezen voor deze webshops?

De populariteit van deze platforms is vooral te danken aan de lage prijzen; maar liefst 70% van de gebruikers geeft dit als de belangrijkste reden. Daarnaast speelt de ruime keuze een grote rol (47%), gevolgd door het gemak en de snelheid van online bestellen (34%). Voor een kleiner deel van de Nederlanders (12%) draait het om de mogelijkheid om moderne en trendy producten te scoren.

De keerzijdes van deze webshops

De lage prijzen hebben helaas ook een keerzijde. Zo publiceerde NOS (1) vorige maand een nieuwsbericht dat de prijzen op deze webshops vaak nog lager liggen dan economisch te verklaren is, zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de lage lonen in China.

Verder dienden er in mei maar liefst zeventien Europese consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, een klacht in tegen Temu. Volgens deze organisaties overtreedt de webwinkel Europese wetgeving en maakt zij gebruik van dark patterns, verboden technieken om consumenten te beïnvloeden. Deze maand meldde de ACM namens meerdere Europese consumententoezichthouders dat Temu zich binnen een maand aan het Europese consumentenrecht moet houden omdat anders boetes volgen. Binnenkort moet blijken of dat het geval is (NOS, november 2024*).

Ondanks de zorgen over duurzaamheid, arbeidsomstandigheden en productkwaliteit, blijkt dat Nederlanders blijven bestellen bij de goedkope Chinese webshops. De lage prijzen en ruime keuze blijken doorslaggevend, terwijl de negatieve impact vaak minder zwaar lijkt te wegen bij consumenten.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in september 2024 onder een representatieve steekproef van 1.022 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder.

* Het kabinet waarschuwt voor apps en sites van Chinese budgetwebshops zoals Temu. Lees er hier meer over: Kabinet waarschuwt voor apps en sites van Chinese budgetwebshops zoals Temu

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Meer investeringen in duurzame mobiliteit door CSRD-verplichting

Bijna de helft van de Nederlanders eet het liefst zo min mogelijk bewerkt voedsel

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Nederlanders willen duurzaam eten, maar prijs en verkrijgbaarheid vormen struikelblok

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant