Bijna de helft van Nederland (46%) vindt de prijsstijgingen in de supermarkt het meest vervelend. De stijgende energieprijzen worden door één op de drie Nederlanders (34%) als meest vervelend ervaren en de prijsstijging aan de pomp is voor 15% van de Nederlanders het meest vervelend.
Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij Independer vult aan: “We hebben een handige tool ontwikkeld waar je op basis van postcode kunt zien waar je in jouw buurt nog goedkoop kunt tanken. Je ziet dat sinds de gestegen brandstofprijzen deze tool veel meer wordt gebruikt. Zo werd de tool afgelopen maart bijna door 6x zoveel mensen gebruikt dan in december 2021. Ook verwachten wij dat later dit jaar autoverzekeringen duurder zullen worden. Materiaalkosten en lonen zijn aan het stijgen en op termijn wordt dat altijd in de premies doorberekend”.
Men is er veel mee bezig
Eén op de drie Nederlanders (35%) geeft aan wekelijks bezig te zijn met de prijsstijgingen en één op de vijf geeft aan er zelfs dagelijks mee bezig te zijn (20%). De eerste stappen die ondernomen gaan worden om de stijgende kosten te compenseren, zijn met name het lager zetten van de verwarming (60%) en boodschappen doen bij low-budget supermarkten (41%). Eén op de drie Nederlanders gaat grote aankopen uitstellen (36%) en alleen huismerk producten kopen (35%) om geld te besparen.
Bij Independer zien ze de afgelopen maanden ook op het gebied van energie een flinke stijging in het aantal bezoekers. “Door de gestegen prijzen voor gas en elektriciteit willen mensen toch graag weten of ze ergens anders beter en goedkoper af zijn.”, vertelt Joris Kerkhof, energie-expert bij Independer.
Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in april 2022 onder een representatieve steekproef van 925 Nederlandse respondenten van 18 jaar of ouder.
Naar het overzicht