Behoefte aan persoonlijk budget
Het feit dat iedereen op zijn eigen manier bezig is met vitaliteit, hoeft geen reden voor werkgevers te zijn om hier geen aandacht aan te besteden. Werkgevers kunnen medewerkers bijvoorbeeld ondersteunen met een persoonlijk budget dat zij vrij kunnen besteden aan mentale en fysieke vitaliteit. 23 procent van de medewerkers en 32 procent van de HR-betrokkenen geven aan dat hun werkgever een vitaliteitsbudget beschikbaar stelt. Blijkbaar is de HR-afdeling hier dus beter van op de hoogte. Meer communicatie omtrent dergelijke secundaire arbeidsvoorwaarden kan ervoor zorgen dat medewerkers door de hele organisatie weten dat er een budget beschikbaar is om aan vitaliteit te besteden.
Ruim een op de vijf medewerkers (22%) heeft helemaal geen bestedingsruimte voor vitaliteit, maar zou dit wel willen. Bijna vier op de tien HR-medewerkers (38%) zijn het hiermee eens. Het financiële aspect blijkt dus een pijnpunt als het gaat om vitaliteit. Bij het uitvoeren van een vitaliteitsbeleid is gebrek aan budget dan ook een uitdaging voor 22 procent van de HR-professionals.
Uiteenlopende wensen
Een hoop bedrijven hebben gelukkig wel budget beschikbaar om uit te geven aan vitaliteit. Toch hebben medewerkers en HR-professionals niet hetzelfde wensenlijstje om dit budget aan te besteden. Zo spendeert dertig procent van de medewerkers dit budget het liefst aan een sportschoolabonnement. Slechts zeventien procent van de HR-medewerkers geeft hier voorkeur aan. Zij willen graag dat het budget wordt uitgegeven aan coaching ter bevordering van de mentale gezondheid (27%). Dit geldt voor slechts veertien procent van de medewerkers.
Over het onderzoek
Dit onderzoek is in opdracht van OneFit uitgevoerd door Markteffect onder 1.515 werkende Nederlanders. Hieronder vallen 504 HR-betrokkenen en 1.011 medewerkers van andere afdelingen.
Naar het overzicht