Wij willen graag samenwerken met de technische branche om tot oplossingen te komen

Leren door te doen, dicht bij de praktijk. Met dat motto fungeert ROVC al ruim vijftig jaar als dé opleider van technisch Nederland. In het TechCenter in Ede heeft ROVC de praktijk duidelijk naar binnen gehaald, maar de technisch opleider kijkt ook juist buiten de eigen kaders om in contact te blijven met de branche. Met de TechBarometer peilt ROVC samen met marktonderzoeksbureau Markteffect de behoeften en kansen in de markt bij technische bedrijven. Wat begon als een marketinginstrument is nu een centraal onderdeel geworden van een bredere visie op de tekorten in de technische sector, zegt Marketing Manager Floris de Zwart. “Dit trendrapport is een uitnodiging om het gesprek aan te gaan over de uitdagingen die nu spelen.”

“Dit pand is letterlijk een groot totaalpracticum”, zegt Floris de Zwart tijdens een korte rondleiding door het ROVC TechCenter in Ede. In twee grote open ruimtes op de begane grond zijn cursisten bezig aan diverse installaties en elektrotechnische opstellingen. De twee practicumruimtes worden verbonden door de trots en het kloppend hart van het gebouw: de klimaatstraat. Een leek ziet een indrukwekkend stelsel van buizen, koppelingen, metertjes en drie grote blauwe en rode expansievaten in de hoek. De techneut kan volgens De Zwart op deze manier de aanwezige techniek in de praktijk in werking zien. “Toen we dit pand twee jaar terug lieten bouwen hebben we maar liefst zeven verschillende klimaatsystemen toe laten passen. De docenten die ook uit de praktijk komen, kunnen zo cursisten door het hele gebouw meenemen om te laten zien hoe de nieuwste klimaattechnologie werkt. Ze kunnen zelfs het dak op om te kijken hoe de verschillende klimaat- en luchtbehandelingsystemen werken.”

Marktleider

Behalve het pand in Ede heeft ROVC ook in Dordrecht en Helmond TechCenters, waar de filosofie van het door de heer Van der Velde opgerichte bedrijf voelbaar is. “Hij vond in 1970 het regulier technische mbo-onderwijs te gebrekkig en niet functioneel. Dat kon anders en beter, vond hij. Zo is hij praktijkgerichte opleidingen gaan bedenken", vertelt De Zwart. Nu, 53 jaar later, is ROVC marktleider op het gebied van technische opleidingen en worden jaarlijks 17.000 cursisten om- of bijgeschoold. “Zeker in de technische wereld moet je in je vak blijven bijleren. Wij zijn goed in het aanbieden van trainingen en cursussen rond (nieuwe) technieken, waarmee ze heel snel functioneel inzetbaar zijn. We leren mensen om, dat wat ze nodig hebben, in de praktijk goed en veilig uit te voeren. Onze filosofie is dat je in de praktijk en door te doen het meeste leert.” De nadruk op praktijk in opleidingen wordt door de cursisten gewaardeerd, vult Marianne Mans, medewerker Marketing & Communicatie bij ROVC, aan. “Je kunt van een blaadje aflezen hoe je een schema moet maken, of je gaat het gewoon gelijk zelf doen. Dat is een groot verschil. Cursisten vinden dat heel erg waardevol.” Dat blijkt ook uit de gemiddelde beoordeling van een 8,3 die zij aan de opleidingen geven. 

Peilen in de branche

Behalve de mening en behoeftes van cursisten peilt ROVC sinds enkele jaren ook breder in de branche wat bij technische bedrijven speelt. Het onderzoek voor de TechBarometer begon in 2016 vrij klein, legt Mans uit. “Ons primaire doel was het ondervragen en daarmee informeren van HR-beslissers in de technische sector. We wilden weten: hoe kijken ze naar opleidingen? Waar is behoefte aan? Toen was het tekort aan technisch personeel al best aanzienlijk.” Die ontwikkeling op de technische arbeidsmarkt bracht ROVC op het idee om het onderzoek voor de TechBarometer breder uit te zetten. Twee jaar terug werd daarom besloten samen te gaan werken met Markteffect. “We wilden buiten onze eigen kaders kijken”, zegt Mans. “Met alleen de HR-beslissers hebben we onvoldoende zicht op wat wij als de oplossing voor de tekorten zien: doorstroming van de techneut of potentiële zij-instromer. Zij konden ons wel vertellen hoe zij het tekort ervaren, maar niet wat we daar precies aan konden doen. Daarom hebben we twee doelgroepen samengevoegd om een totaalbeeld te krijgen. Dat zorgt voor een bredere visie en een duidelijker beeld van de technische branche.”

Kennispartner

De samenwerking met Markteffect rond de TechBarometer past volgens De  Zwart bij de missie die ROVC tegelijk ook formuleerde. “Twee jaar geleden hebben we gezegd: we willen als kennispartner gezien worden in de technische sector. Dat kun je al zien aan de wand bij de trap met de logo’s van allerlei technische bedrijven waarmee we samenwerken. We sluiten geen merken uit en proberen die ook in het practicum te betrekken.” In de TechBarometer is die onafhankelijkheid ook terug te zien doordat Markteffect het nu uitvoert. “Het is als marketinginstrument ontstaan, maar we hebben ook een visie op de manier waarop we technisch Nederland willen helpen aan goed personeel. Dat kunnen we met dit onafhankelijke rapport veel beter vertellen dan dat we met een ‘wij van WC-Eend-verhaal’ komen. Wij willen ook graag met mensen in gesprek om met elkaar naar oplossingen te zoeken.” Hij ziet de TechBarometer dan ook als een uitnodiging voor de branche. “Met dit trendrapport kunnen we de markt op en willen we vooral het gesprek op gang brengen. Het grote tekort aan technici blijft en we zullen als totale keten moeten samenwerken. Die samenwerking is er namelijk nog onvoldoende. Er zijn verschillende initiatieven, maar ergens werkt het nog niet goed samen.” In de rol van opleider zoekt ROVC al duidelijk de samenwerking op met brancheverenigingen en andere partijen. “We inventariseren constant: wat is er nodig en waar lopen bedrijven vast? Wij zitten voornamelijk in de klimaattechniek, dus in die branche kijken we bij bedrijven wat hun mensen nodig hebben om hun vak uit te oefenen. Op basis daarvan kijken we of we een cursus kunnen aanbieden. We werken nu dus veel meer dan voorheen outside-in dan inside-out”, zegt De Zwart.

Vakcentrum binnenklimaat

Een goed voorbeeld daarvan is hoe ROVC heeft ingespeeld op de vernieuwde gas ketelwet, vult Mans aan. “Die wet schrijft voor dat iedere monteur die aan een cv-ketel sleutelt, gecertificeerd moet zijn om aan die ketel te werken. Dat is bij ons terechtgekomen en daar hebben we een theoriecursus voor ontwikkeld om de techneut te helpen op dat examen. Veel monteurs gaven namelijk aan: ‘Als ik dat praktijkexamen ga doen dan red ik het wel, maar die wetten en regeltjes: daar gaat het op mis’. Daar hebben we ook op ingespeeld met een cursus. In een dag zorgen we dat de theorie scherp is, waarna je door kunt naar het praktijkexamen. Ik denk dat we inmiddels 60 procent van de monteurs zo met succes hebben kunnen laten door stromen naar het praktijkexamen.”  De mooiste ontstane samenwerking vindt De Zwart het Vakcentrum Binnenklimaat in het TechCenter in Ede, waar alles samen komt rond klimaatbehandeling en -beheer sing. Dat thema is door corona hoog op de agenda gekomen. “Veel bedrijfsruimtes zijn slecht geventileerd en daardoor on gezond. Wij hebben daarom samen met Provincie Gelderland en leveranciers van meetsystemen een experiencebox ingericht. Daar kun je ervaren wat een gezond klimaat is en wat een slecht geventileerde ruimte met je doet. Door het hele pand hebben we trouwens in elke ruimte een meter zitten om de luchtkwaliteit in kaart te brengen.” Dat sterk staaltje practice what you preach past natuurlijk volledig bij de praktijkgerichte technisch opleider. Met het naar binnen halen van die nieuwe klimaat technieken voor het vakcentrum, toont ROVC bovenal de open houding richting de praktijk. “Wij willen graag samenwerken met de branche om tot oplossingen te komen. Wij zijn de opleider en hebben veel kennis in huis om daar een rol bij te spelen”, zegt De Zwart. “We willen graag kennis delen en ontvangen”, besluit Mans.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Meer dan een kwart van de Nederlanders overweegt een warmtepomp

Energietransitie loopt spaak door technicitekort

Digitalisering om personeelstekort in bouw terug te dringen onder druk

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant