Nederlanders hebben financiële zorgen over de decembermaand

De feestmaand, die voor velen normaal gesproken draait om gezelligheid en cadeaus, brengt dit jaar voor veel Nederlanders ook financiële zorgen met zich mee. Uit de tweede editie van de Markteffect Koopkracht Monitor blijkt dat maar liefst 22% van de Nederlanders zich zorgen maakt over de decembermaand en hoe zij de feestdagen financieel doorkomen. Daarnaast blijft de aanhoudende inflatie ook los van de decembermaand een grote impact hebben op het dagelijkse leven van Nederlanders.

Dit artikel in het kort:

  • Bijna een derde van de Nederlanders (32%) is minder geld gaan uitgeven dan een half jaar geleden.
  • Op dit moment beoordelen Nederlanders hun financiële situatie gemiddeld met een 7,1. Jongeren onder de 35 jaar geven hun situatie een 6,6, terwijl 55-plussers deze waarderen met een 7,6.
  • 46% van de Nederlanders heeft het idee dat zij in het afgelopen half jaar hun bestedingspatroon hebben aangepast vanwege de inflatie. Aanpassingen in de uitgaves werden het meeste gedaan op het gebied van boodschappen, kleding, uitjes en abonnementen.

Uit dit onderzoek blijkt dat de financiële achteruitgang stabiel is ten opzichte van maart 2024. De aanhoudende inflatie heeft een aanzienlijke impact op het dagelijks leven van 23% van de Nederlanders. Nederlanders onder de 55 jaar geven vaker aan dat de inflatie in grote mate invloed heeft op hun dagelijks leven dan 55+ers.

De Nederlanders waar de inflatie van invloed is op hun dagelijks leven, zien vooral een verandering in hun bestedingspatroon. Bijna een derde van de Nederlanders (32%) geeft minder geld uit dan zes maanden geleden. Vrouwen geven vaker aan minder geld te spenderen dan een half jaar geleden ten opzichte van mannen. Er zijn ook Nederlanders die meer geld uit zijn gaan geven de afgelopen zes maanden (18%). Een groot deel van hen is meer geld uit gaan geven aan minder dingen (47%).

Er is geen positieve verwachting als het om verandering van deze situatie gaat. Zo geeft 59% aan dat zij verwachten dat de situatie vergelijkbaar zal zijn over 6 maanden en 23% geeft zelfs aan dat de situatie zal verslechteren. Deze onzekerheid legt extra druk op de aanloop naar de feestelijke decembermaand. Met de feestdagen voor de deur nemen de financiële zorgen toe, vooral omdat 17% van de Nederlanders aan het einde van de maand regelmatig te weinig geld overhoudt om boodschappen te doen.

Wederom het meeste bespaard op boodschappen

Bijna de helft van de Nederlanders (46%) geeft aan het afgelopen half jaar hun bestedingspatroon te hebben aangepast vanwege de aanhoudende inflatie. Dit is een lichte daling ten opzichte van de vorige meting in maart 2024 (49%).

Om de gevolgen van de inflatie te beperken, hebben Nederlanders met een aangepast bestedingspatroon op meerdere fronten hun uitgaven teruggeschroefd. De meeste aanpassingen zijn gemaakt op het gebied van:

  1. Boodschappen (77%)
  2. Kleding (57%)
  3. Uitjes (47%)
  4. Abonnementen (46%)
  5. Vakantie (36%)


Hoe Nederlanders besparen in de supermarkt

Net als de vorige meting, wordt er het meeste geld bespaard in de supermarkt. Maar liefst 70% van de Nederlanders koopt vaker producten bij een supermarkt waar de boodschappen in de aanbieding zijn. Ook worden impuls aankopen door 69% van de Nederlanders verminderd, door bijvoorbeeld met een boodschappenlijstje de deur uit te gaan.

Daarnaast gaat 44% van de Nederlanders bij verschillende supermarkten langs om prijzen te vergelijken en geeft bijna de helft van de Nederlanders (49%) aan bepaalde producten niet meer te kopen omdat ze te duur zijn.

Nederlanders beperken uitgaven en koken thuis

Bijna een kwart van de Nederlanders (23%) is gebruik gaan maken van een huishoudboekje, om meer inzicht te krijgen in zijn of haar financiële situatie. Verder blijkt uit dit onderzoek dat meer dan de helft van de Nederlanders (52%) nu vaker zelf de pannen oppakt en thuis kookt, in plaats van eten afhalen of uiteten. Daarnaast worden abonnementen ook onder de loep genomen. Ruim 45% van de Nederlanders kijkt bewust naar welke abonnementen ze kunnen opzeggen om kosten te besparen. Vooral abonnementen op streamingdiensten, tijdschriften en telefoons zijn hierbij populaire bespaarposten.

Ook is het aantal uitstapjes gedaald. Bijna de helft van de Nederlanders (45%) heeft besloten minder vaak op pad te gaan, en iets meer dan een derde (34%) overweegt vakanties in te korten of dichter bij huis te blijven om zo extra geld te besparen.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in oktober 2024 onder een representatieve steekproef Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder.

Benieuwd naar de gehele rapportage waar onder andere meer verteld wordt over de rol van de werkgever en financiële aanpassingen? Download hier het gehele rapport.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Nederlanders willen duurzaam eten, maar prijs en verkrijgbaarheid vormen struikelblok

Consumenten vinden tweedehands elektrische auto's te duur, ook al dalen de prijzen

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant