Inzicht in het slagingspercentage van jouw concept door middel van een conceptonderzoek

Er is een concept en de doelgroep is gedefinieerd, maar hoeveel mensen zullen ook daadwerkelijk uw product af gaan nemen of uw attractie gaan bezoeken? De bereidheid om een product aan te schaffen of een ervaring te bezoeken hangt vaak af van unieke kenmerken, verwachtingen en percepties van het concept zelf.

Conceptonderzoek biedt inzicht in deze dynamiek door te analyseren hoe doelgroepen reageren op specifieke conceptkenmerken en welke factoren hun keuze beïnvloeden. Hierdoor kunnen kansen, mogelijkheden en potentiële obstakels vroegtijdig worden geïdentificeerd.

persona-1-1

Duidelijk inzicht in de marktacceptatie van jouw concept binnen de doelgroep

rapportage-1-1

Praktische handvatten om jouw doelgroep optimaal en efficiënt te bereiken

rapportage-3

Gedetailleerd inzicht in de prijselasticiteit en hoe jouw doelgroep reageert op prijswijzigingen

Hoe wordt een conceptonderzoek uitgevoerd?

Conceptonderzoek kan op diverse manieren worden uitgevoerd, afhankelijk van de doelstellingen en het gewenste niveau van detail. Zo kan door middel van (online) kwantitatief onderzoek inzicht worden verkregen in hoe goed een concept aansluit bij de doelgroep en in welke mate er interesse en intentie tot gebruik is.

Een andere aanpak binnen conceptonderzoek is kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld via diepte-interviews of een Online Community. Dit kan worden ingezet om gedetailleerde feedback te verzamelen over specifieke elementen van het concept, zoals gebruiksgemak, uitstraling of unieke kenmerken. Kwalitatief onderzoek kan een waardevolle aanvulling zijn op kwantitatieve analyses door meer inzicht te geven in de onderliggende motivaties, barrières en percepties van de doelgroep.

Soms wordt kwalitatief onderzoek uitgevoerd als voorbereiding op een breder kwantitatief onderzoek, zodat het concept nog verder verfijnd kan worden voordat het op grote schaal wordt getest. Wij denken graag met je mee over de juiste onderzoeksmethode!

Marktacceptatie

Hoe wordt het concept ontvangen door de doelgroep en hoe groot is de kans dat het succesvol wordt in de markt?

Prijselasticiteit

In hoeverre beïnvloeden prijswijzigingen de bereidheid van consumenten om het product of de dienst af te nemen?

Koopintentie

Hoe groot is de intentie van de doelgroep om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan?

Productassociaties

Welke gevoelens, verwachtingen en beelden roept het concept op bij de doelgroep, en hoe sluiten deze aan bij de gewenste merkpositionering?

Hoe maakt Markteffect een conceptonderzoek uniek?

Wij hebben toegang tot een consumentenpanel van ruim 220.000 respondenten. Hierdoor zijn er uitgebreide selecties mogelijk en kunnen wij ervoor zorgen dat wij jouw specifieke doelgroep kunnen benaderen.

Voorafgaand een conceptonderzoek denken wij graag met je mee over de beste opzet van het onderzoek. Vragen die daarbij onder andere de revue passeren zijn ‘op welke onderzoeksvragen antwoorden dienen te komen’, ‘hoe de doelgroep afbakening eruit dient te komen zien’ en ‘wanneer een onderzoek in de ogen van de opdrachtgever geslaagd is’.

Wij doen niet aan ‘jij vraagt, wij draaien’, maar wij willen jouw onderzoeksvraag eerst écht begrijpen voordat we aan de slag gaan. Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Wat levert een conceptonderzoek op?

Een conceptonderzoek geeft inzicht in de cruciale productwaarden en kenmerken die een bepalende rol spelen bij de keuze van consumenten om wel of niet voor jouw product of dienst te kiezen. Het helpt om te achterhalen in hoeverre jouw concept aansluit op de wensen, behoeften en verwachtingen van de doelgroep.

Daarnaast biedt een conceptonderzoek waardevolle informatie over sterke punten van het concept en mogelijke verbeterpunten. Het helpt om eventuele obstakels of drempels in de gebruikerservaring te identificeren, zodat je tijdig aanpassingen kunt doorvoeren. Dit leidt tot een beter afgestemd aanbod dat niet alleen aantrekkelijker is voor de doelgroep, maar ook de kans op succes in de markt vergroot.

Bekijk bijvoorbeeld deze pagina's:

Contact

Bij Markteffect wordt er hard gewerkt aan het achterhalen van data en inzichten middels kwalitatief en kwantitatief onderzoek vanuit onze kantoren aan de Herengracht in A…

Meer info

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Usage & attitude

Een usage & attitude onderzoek biedt inzichten in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van een product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep. Wat verd…

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om jouw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpa…

Meer info

Kennisbank

Marktonderzoek komt voor in veel werkvelden en het is makkelijk verdwaald te raken in de jargon. Bent u een term tegengekomen die u niet kent? Bekijk hier in detail wat h…

Meer info

Campagne pre-test

Een campagne pre-test is van grote waarde om op voorhand te bepalen of de insteek van een campagne de juiste snaar zal raken bij jouw doelgroep. Zal de doelgroep de boods…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Behoefteonderzoek: GoodLife Foods

Klanttevredenheidsonderzoek voor TReNT Glasvezel

Publieksonderzoek: Brabant-C

Conceptonderzoek: 
ZODIAC de musical

Veelgestelde vragen

Wat is een conceptonderzoek?

Conceptonderzoek biedt inzicht in deze dynamiek door te analyseren hoe doelgroepen reageren op specifieke conceptkenmerken en welke factoren hun keuze beïnvloeden. Hierdoor kunnen kansen, mogelijkheden en potentiële obstakels vroegtijdig worden geïdentificeerd.

Hoe wordt een conceptonderzoek uitgevoerd?

Conceptonderzoek kan op diverse manieren worden uitgevoerd, afhankelijk van de doelstellingen en het gewenste niveau van detail. Zo kan door middel van (online) kwantitatief onderzoek inzicht worden verkregen in hoe goed een concept aansluit bij de doelgroep en in welke mate er interesse en intentie tot gebruik is.

Wat levert een conceptonderzoek op?

Een conceptonderzoek geeft inzicht in de cruciale productwaarden en kenmerken die een bepalende rol spelen bij de keuze van consumenten om wel of niet voor jouw product of dienst te kiezen. Het helpt om te achterhalen in hoeverre jouw concept aansluit op de wensen, behoeften en verwachtingen van de doelgroep.

Daarnaast biedt een conceptonderzoek waardevolle informatie over sterke punten van het concept en mogelijke verbeterpunten. Het helpt om eventuele obstakels of drempels in de gebruikerservaring te identificeren, zodat je tijdig aanpassingen kunt doorvoeren. Dit leidt tot een beter afgestemd aanbod dat niet alleen aantrekkelijker is voor de doelgroep, maar ook de kans op succes in de markt vergroot.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant