Met campagnes als ‘Hypotheken met een geweten’ en ‘Hoe wil jij wonen’ wil Obvion de klant en de situatie waarin de klant zich bevindt centraal stellen. De boodschap aan de consument is dat Obvion specialist is op het gebied van kwaliteit en service, in plaats van alleen de laagste rente biedt. Obvion wil een partij zijn die klanten helpt met het realiseren van wensen (woondromen), niet alleen nu maar ook in de toekomst.
De effecten op de verschillende KPI’s wil Obvion graag door middel van onderzoek in kaart brengen en monitoren.
Doel
doorlopend inzicht verkrijgen in de effecten van de verschillende marketingcampagnes
|
Methode
maandelijks uitvoeren van een online onderzoek
|
Effect
input geven waarmee Obvion haar campagne beter kan vormgeven en indien nodig kan bijsturen
|
Online vragenlijst
Al sinds 2011 voert Markteffect de brandtracker uit voor Obvion. Op continue basis, wekelijks tot maandelijks, wordt gemeten hoe Obvion presteert in de hypotheekmarkt. In de resultaten wordt een vergelijking gemaakt tussen 1) heel Nederland, 2) communicatiedoelgroep en 3) marketingdoelgroep. De marketingdoelgroep wordt in de verfijning vervolgens verder onderverdeeld in een primaire doelgroep en secundaire doelgroep.
Vast en ad-hoc gedeelte
Elke week/maand worden de vaste KPI’s gemeten en door middel van ontwikkelingen door de tijd vergeleken met voorgaande metingen. De resultaten worden naast de marketinginspanningen gelegd om te kijken welk middel het meeste effect met zich mee brengt. Daarnaast biedt Markteffect haar opdrachtgevers de mogelijkheid om een ad-hoc gedeelte toe te voegen, waarin de opdrachtgever elke maand enkele vragen kan meenemen die op dat moment voor hen opportuun zijn.
“Ik heb bij Obvion altijd kunnen bouwen op de expertise van Markteffect voor het monitoren van de ontwikkeling van ons merk. Onze marktonderzoeker Mirjam is een echte kei in haar vak. Ze op de hoogte van de verschillende onderzoeksmethoden en altijd bereid om dieper in een vraag te duiken. Daarnaast is Markteffect als organisatie enorm flexibel en voel je er altijd welkom. Een organisatie met een passie voor haar klanten, een echt warm bad.”
Mariëtte Harbers, communicatieadviseur
7
aantal jaren dat de Brand Tracker loopt
|
27.000
unieke respondenten tot dusver
|
630
medewerkers Obvion
|
Inzichten Brand tracker
De resultaten helpen Obvion Hypotheken om de marketingdoelstellingen te bereiken. De resultaten worden periodiek meegenomen in het overleg met het mediabureau om finetuning en aansturing in de campagne te bewerkstelligen.
Markteffect geeft door middel van tussentijdse rapportages inzichten in de ontwikkelingen van de gestelde KPI's. Op deze manier kan Obvion snel schakelen indien nodig en zijn zij op elk mogelijk moment in staat om de resultaten in te zien.