Hoe schaponderzoek jouw productstrategie versterkt

In slechts een paar seconden bepaalt een consument wat er wel of niet in het mandje verdwijnt. Maar hoe weet je nu of jouw product opvalt, overtuigt en uiteindelijk gekozen wordt? Hierbij komt schaponderzoek om de hoek kijken.

Een schaponderzoek brengt in kaart hoe consumenten jouw product(categorie) beleven in het schap. Het biedt inzicht in het keuzeproces, de motieven én de obstakels die spelen tijdens de oriëntatie en aankoop. Gaat de keuze naar het product dat op ooghoogte staat, naar de meest opvallende verpakking, of juist naar het merk dat het meest vertrouwen uitstraalt? Ieder product roept onbewust en bewust een andere reactie op – en het is cruciaal om te weten wat daarachter zit.

Van inzicht naar impact

Een schaponderzoek levert concrete en bruikbare aanbevelingen op, denk aan:

  • Hoe jouw merk zich positioneert ten opzichte van concurrenten;
  • Welke producten samen met jouw product worden overwogen;
  • Hoe jouw doelgroep de categorie beleeft, associeert en ervaart.

Stel: je verkoopt een nieuw plantaardig product. Je weet dat de interesse groeit, maar waarom blijft je product onder de radar? Een schaponderzoek kan uitwijzen dat je verpakking te weinig afwijkt van zuivelproducten, of dat het vegan logo op een ongunstige plek staat. Of misschien is jouw product niet goed zichtbaar omdat het onderin het schap ligt. Met deze inzichten kun je gericht verbeteringen aanbrengen en je kansen op succes vergroten.

Schaponderzoek als strategisch kompas

Bij Markteffect voeren we schaponderzoeken uit in een realistische, nagebootste winkelschapsetting. Respondenten maken échte keuzes, meerdere keren en in verschillende scenario’s. Daarna gaan we dieper in op het waarom in bijvoorbeeld een diepte-interview of groepsdiscussie. We kijken niet alleen naar wát er gekozen wordt, maar vooral naar waarom iets níét wordt gekozen. Want juist daar liggen vaak de grootste kansen voor optimalisatie.

Denk bijvoorbeeld aan drivers als herkenbaarheid of vertrouwen. Of aan barriers als verwarring door verpakkingsdesign of het gevoel dat het product ‘er niet uitspringt’. Deze inzichten helpen je om gericht te werken aan een effectievere schapstrategie.

Samen verder kijken

Of je nu een nieuw product lanceert, een bestaand product wilt herpositioneren of je schappresentatie wilt optimaliseren – een schaponderzoek geeft je de inzichten die nodig zijn om met vertrouwen keuzes te maken. En dat is precies waar wij bij Markteffect voor staan: strategisch meedenken en onderbouwd adviseren.

Benieuwd hoe jouw product scoort voor het schap? Wij denken graag met je mee!

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Meer dan zichtbaarheid: hoe een sponsor effectmeting de echte impact van sponsoring blootlegt

Wat levert een macrodoel-matigheidsonderzoek op?

Hoe kwalitatief en kwantitatief onderzoek elkaar versterken

Het begrip fullservice is de afgelopen vijf jaar enorm veranderd

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant