Onderzoek naar het studiekeuzeproces
De onderwijswereld is altijd in ontwikkeling en de manier waarop potentiële studenten zich oriënteren op een vervolgopleiding verandert continu. Het is voor een onderwijsinstelling daarom van belang om goed na te denken over de manier waarop zij hun potentiële studenten aanspreken, maar bijvoorbeeld ook waar zij dit doen en wat die boodschap moet zijn.
In het Nationale Studiekeuze Onderzoek wordt inzicht gegeven in dit studiekeuzeproces. Markteffect doet onder andere onderzoek naar de oriëntatiefase waarin iemand zich bevindt, waarom ze voor een bepaalde opleiding kiezen, welke factoren daarin een rol spelen (keuzefactoren), welke informatie ze zoeken, welke bronnen ze daarvoor gebruiken (informatiebehoefte) en wie daarin een rol spelen (rol van de omgeving).
We willen als onderzoeksbureau graag de handschoenen samen met het onderwijs oppakken om meer inzichten te geven in het studiekeuzeproces. Bij Markteffect vinden we het belangrijk om er zorg voor te dragen dat u voorzien bent van de beste en meest relevante inzichten. Op deze manier zijn de inzichten input voor onderwijsinstellingen om de strategie achter het werven van studenten te optimaliseren.
Inspelen op de actualiteiten
De laatste editie van het NSKO is net voor de coronacrisis afgerond. Na de opkomst van het coronavirus in maart 2020 is er veel veranderd en hebben ook de scholen hun activiteiten aan moeten passen. Is het studiekeuzeproces hierdoor veranderd en zal deze verandering in de toekomst blijven? Daarom wordt er in 2021 weer een nieuw Nationaal Studiekeuze Onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek van Markteffect monitort de ontwikkelingen en zal ongeacht de omstandigheden het studiekeuzeproces van potentiële studenten op dat moment in kaart brengen.
Wilt u weten hoe deelname aan het Nationaal Studiekeuze Onderzoek uw organisatie verder kan helpen? Neem dan gerust contact op voor meer informatie.