0-meting en een 1-meting

De 0-meting is het onderzoek dat uitgevoerd wordt om de huidige situatie in kaart te brengen om een tijdsopname te maken van de organisatie, het merk of een product vóórdat er campagnes of marketing uitgevoerd wordt. Dit biedt de mogelijkheid om de effecten in kaart te brengen. 

Wat is een 0-meting en een 1-meting?

De 0-meting (ook wel een nul-meting genoemd) kan voor vrijwel elk onderzoek ingezet worden. Het geeft een beeld van de huidige situatie vóórdat er reclame of marketing ingezet wordt. Voor de meeste onderzoeken is het belangrijk om de huidige situatie in kaart te brengen zodat er een aantoonbaar verschil weergegeven kan worden.  Denk daarbij bijvoorbeeld aan een campagne-effectmeting waarbij de huidige situatie in kaart gebracht wordt vóór een campagne middels de 0-meting en ná de uitgevoerde campagne door middel van de 1-meting. 

De 1-meting voer je dus uit ná de 0-meting, om de impact van uw marketing in kaart te brengen. Per type onderzoek dat uitgevoerd wordt, bepaal je de kpi's die onderzocht worden. Dit kan bijvoorbeelde de naamsbekendheid zijn, het imago of bijvoorbeeld de resultaten van een reclame.