Naamsbekendheid- en doelgroeponderzoek:
Boels Rental

Boels Rental: Naamsbekendheid- en doelgroep onderzoek

Boels Rental heeft Markteffect gevraagd een onderzoek uit te voeren onder mogelijke (zakelijke) klanten binnen de Britse markt. Omdat Boels Rental een nieuwe naam is op de Britse markt is een zogenaamde 0-meting uitgevoerd, waarin onder andere de naamsbekendheid, overweging en inhoudelijke bekendheid van het merk zijn gemeten.

Boels Rental is één van de meest gerenommeerde verhuurbedrijven in Europa als het gaat om de verhuur van machines, gereedschappen, units en uitrusting voor catering- en evenementen. Boels verhuurt bijna alles. Het bedrijf heeft inmiddels 400 eigen filialen in 11 landen, maar verhuurt haar materieel ook vanuit meer dan 2.500 bouwmarkten in 17 landen binnen Europa.

Boels Rental heeft in 2017 branchegenoot Supply UK overgenomen, dat in totaal 25 vestigingen had in het Verenigd Koninkrijk.

Doel

Inzicht vergaren in de belangrijkste KPI's en het in kaart brengen van het oriëntatieproces van Britse potentiële klanten

Methode

Online onderzoek onder Britse zakelijke respondenten die te maken (kunnen) hebben met het huren van machines, gereedschappen en materialen

Effect

Het verkrijgen van inzichten in een voor Boels Rental nieuwe markt


Absolute 0-meting

Boels Rental was voorheen nog niet actief in het Verenigd Koninkrijk. Vandaar dat dit onderzoek kan worden beschouwd als een absolute 0-meting. Met betrekking tot de KPI’s geldt deze meting als referentiekader voor toekomstig onderzoek. Resultaten uit vervolgonderzoek kunnen prima worden afgezet tegen dit startpunt.

De belangrijkste KPI's waar dit onderzoek inzicht in diende te geven, waren:

  • Naamsbekendheid
  • Overweging
  • Inhoudelijke bekendheid
  • Imago

“Het onderzoek van Markteffect biedt ons de eerste belangrijke inzichten in een voor ons nieuwe markt. Het toont aan voor welke uitdaging we vandaag staan en welke belangrijke stappen er voor ons op marketinggebied nog te zetten zijn.”
Ivo Mertens, Segment Marketing Manager binnen Boels Rental

17 landen

in Europa waarin Boels inmiddels actief is

2.500

bouwmarkten waaraan Boels Rental haar materieel verhuurt

4

belangrijke KPI's voor dit onderzoek


Inzichten uit het onderzoek

De uitgevoerde 0-meting heeft Boels Rental inzicht geboden in het oriëntatieproces dat zakelijke (mee)beslissers in het Verenigd Koninkrijk doorlopen. Dit maakt het voor de marketing- en communicatieverantwoordelijken binnen Boels Rental mogelijk om de juiste kanalen in te zetten om de doelgroep te bereiken. Daarnaast heeft het onderzoek de marktpositie van Boels en Supply UK duidelijk inzichtelijk gemaakt.

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Positioneringsonderzoek: MyJewellery

Brand tracker: De Mandemakers Groep (DMG)

Doelgroeponderzoek: Only for Men

Klanttevredenheidsonderzoek: PostNL

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant