Het is voor GAE uitermate belangrijk om gezien te worden als een veelzijdige luchthaven met een breed bestemmingenaanbod. Dit om überhaupt overwogen te worden als luchthaven en om verdere groei van GAE te realiseren. Middels een jaarlijks terugkerende meting wordt inzichtelijk gemaakt hoe het staat met de naamsbekendheid van GAE en haar bestemmingen, inhoudelijke bekendheid en bezoekintentie onder potentiële reizigers binnen het primair en secundair marktgebied van GAE. Met deze inzichten kan worden bepaald of de continu zichtbaarheid van GAE via diverse mediakanalen het gewenste effect heeft geresulteerd.
Doel
Het meten van naamsbekendheid, inhoudelijke bekendheid en bezoekintentie van Groningen Airport Eelde
|
Methode
Online vragenlijst ingevuld door Nederlanders woonachtig in het primair en secundair verzorgingsgebied van GAE
|
Effect
Het optimaliseren van toekomstige campagne-uitingen en boodschap
|
Methode
Om de effecten zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen en gedurende de hele looptijd te blijven monitoren en optimaliseren, geeft het jaarlijks onderzoek onder andere inzicht in 1) de bekendheid van de luchthaven en haar bestemmingen, 2) inhoudelijke bekendheid, 3) bezoekintentie en 4) zichtbaarheid van de campagne-uitingen. Door een jaarlijkse meting kunnen trends en ontwikkelingen in kaart worden gebracht.
“Op Groningen Airport Eelde werken we al enkele jaren samen met Markteffect. De reden waarom we telkens bij Markteffect terug blijven komen, is dat er buitengewoon goed en professioneel met ons mee wordt gedacht over onder andere de invulling van onderzoeken. Markteffect weet wat wel en niet werkt, ook in onze sector. Daarnaast is het contact persoonlijk en vlot, en sluiten de adviezen van dit jonge marktonderzoeksbureau nauw aan op onze verwachtingen.”
Eline van der Meulen, Marketing & Communicatie GAE
GAE
steeds meer in trek als luchthaven waarbij Londen de best bekende vliegbestemming is
|
Bekendheid
indirecte bestemmingen voor verbetering vatbaar
|
Wat heeft het onderzoek opgeleverd?
Het onderzoek heeft aantoonbaar gemaakt dat GAE momenteel de juiste koers vaart en haar communicatieboodschap als een veelzijdige luchthaven in de perceptie van de potentiële reiziger steeds meer waarmaakt. Verder onderstreept het onderzoek dat verdere verbetering mogelijk en noodzakelijk is in de bekendheid van het indirecte bestemmingenaanbod alsmede de intercontinentale vliegbestemmingen. Dit zal dan ook meer een focuspunt worden in de toekomstige commununicatie-uitingen vanuit GAE.