Naamsbekendheid- & imago-onderzoek: 
Groningen Airport Eelde

Groningen Airport Eelde: naamsbekendheid en imago-onderzoek

Naast directe vluchten naar bestemmingen zoals Spanje, Griekenland, Portugal, Turkije en de Canarische Eilanden, biedt Groningen Airport Eelde (afgekort GAE) sinds kort nog meer bestemmingen door middel van de hub-verbinding met Kopenhagen, München en Londen. Met deze luchtbrug is Noord-Nederland direct verbonden met vele luchthavens in de wereld. Met slechts één stop bereiken bezoekers zo vele bestemmingen (zoals Boston, Stockholm en Singapore) snel én gemakkelijk vanuit Groningen Airport Eelde.

Het is voor GAE uitermate belangrijk om gezien te worden als een veelzijdige luchthaven met een breed bestemmingenaanbod. Dit om überhaupt overwogen te worden als luchthaven en om verdere groei van GAE te realiseren. Middels een jaarlijks terugkerende meting wordt inzichtelijk gemaakt hoe het staat met de naamsbekendheid van GAE en haar bestemmingen, inhoudelijke bekendheid en bezoekintentie onder potentiële reizigers binnen het primair en secundair marktgebied van GAE. Met deze inzichten kan worden bepaald of de continu zichtbaarheid van GAE via diverse mediakanalen het gewenste effect heeft geresulteerd.

 

Doel

Het meten van naamsbekendheid, inhoudelijke bekendheid en bezoekintentie van Groningen Airport Eelde

 

Methode

Online vragenlijst ingevuld door Nederlanders woonachtig in het primair en secundair verzorgingsgebied van GAE

 

Effect

Het optimaliseren van toekomstige campagne-uitingen en boodschap

 
Methode

Om de effecten zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen en gedurende de hele looptijd te blijven monitoren en optimaliseren, geeft het jaarlijks onderzoek onder andere inzicht in 1) de bekendheid van de luchthaven en haar bestemmingen, 2) inhoudelijke bekendheid, 3) bezoekintentie en 4) zichtbaarheid van de campagne-uitingen. Door een jaarlijkse meting kunnen trends en ontwikkelingen in kaart worden gebracht.

“Op Groningen Airport Eelde werken we al enkele jaren samen met Markteffect. De reden waarom we telkens bij Markteffect terug blijven komen, is dat er buitengewoon goed en professioneel met ons mee wordt gedacht over onder andere de invulling van onderzoeken. Markteffect weet wat wel en niet werkt, ook in onze sector. Daarnaast is het contact persoonlijk en vlot, en sluiten de adviezen van dit jonge marktonderzoeksbureau nauw aan op onze verwachtingen.”
Eline van der Meulen, Marketing & Communicatie GAE

GAE

steeds meer in trek als luchthaven waarbij Londen de best bekende vliegbestemming is

Bekendheid

indirecte bestemmingen voor verbetering vatbaar


Wat heeft het onderzoek opgeleverd?

Het onderzoek heeft aantoonbaar gemaakt dat GAE momenteel de juiste koers vaart en haar communicatieboodschap als een veelzijdige luchthaven in de perceptie van de potentiële reiziger steeds meer waarmaakt. Verder onderstreept het onderzoek dat verdere verbetering mogelijk en noodzakelijk is in de bekendheid van het indirecte bestemmingenaanbod alsmede de intercontinentale vliegbestemmingen. Dit zal dan ook meer een focuspunt worden in de toekomstige commununicatie-uitingen vanuit GAE.

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Online onderzoek onder kiezers in het buitenland: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)

Positioneringsonderzoek: MyJewellery

Brand tracker: De Mandemakers Groep (DMG)

Doelgroeponderzoek: Only for Men

<p>Thomas <span>Huigen</span></p>

Thomas Huigen

Commercieel Manager & Client Consultant