Naamsbekendheid- & imago-onderzoek:
Copar-Italiano

Naamsbekendheid en imago onderzoek Copar & Italiano

Copar is een speler op de Nederlandse zoetwarenmarkt en is onder andere verantwoordelijk voor de marketing en sales van Italiano. Sinds 2008 is Copar in het bezit van het merk Italiano en is er veel tijd en energie gestoken in het bouwen van het merk. Enkele jaren geleden is de positionering van het merk aangepast en de verpakking vernieuwd.

Om inzicht te krijgen in de naamsbekendheid, het imago van Italiano en het effect van de huidige campagne uitingen, wenste Copar een onderzoek uit te laten voeren onder dropkopers. Daarnaast is ook het koopgedrag van de categorie drop en van het merk Italiano in kaart gebracht.

Doel

Naamsbekendheid, imago, koopgedrag en het effect van de Italiano campagnes meten

Methode

Online kwantitatief onderzoek (836 dropkopers van verschillende generaties)

Effect

Inzicht krijgen in welke generaties minder bekend zijn met het merk en concrete handvatten ontvangen hoe deze generaties het beste bereikt kunnen worden

 

“Het Brand Awareness- en Imago onderzoek heeft ons belangrijke inzichten gegeven hoe wij verder kunnen gaan met het promotie- en mediabeleid voor ons dropmerk Italiano. Door de uitkomsten kunnen wij onze marketinginspanningen nog beter finetunen en de mediamiddelen nog efficiënter inzetten. Wij hebben de samenwerking met Markteffect als prettig en kundig ervaren; er werd snel geschakeld, professionele begeleiding van A tot Z en dit alles met een persoonlijke touch!''
Mandy Rosheuvel, Senior Brand Manager Copar

836

respondenten

3

verschillende generaties

 

Inzichten uit het onderzoek

Op basis van de verkregen informatie gaat Copar haar campagne kanalen en uitingen verder aanscherpen, waardoor op de lange termijn tijd en geld worden bespaard. Door in het onderzoek niet alleen te kijken naar dropkopers in totaliteit, maar de resultaten ook uit te splitsen naar onder andere het belangrijke achtergrondkenmerk ‘generatie’, kan Copar haar campagne kanalen en uitingen bovendien optimaliseren door elke generatie op de juiste manier, via de juiste weg en met het best passende product te benaderen.

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in wensen en behoeften door middel van een concept- en behoefteonderzoek voor een uniek Bossche Bol-concept

Inzichten in de koffiemarkt via het Usage & Attitude Onderzoek voor Copar & Australian Koffie

Inzicht in de doelgroep via het Online Community Onderzoek voor RAAK Gazeuse

Concepttest voor Haribo F!ZZ