Open Universiteit: Behoefteonderzoek

Leven Lang Ontwikkelen speelt een steeds belangrijkere rol in onze samenleving en wordt door verschillende onderwijsinstellingen als ‘hot topic’ ervaren. Voor onderwijsinstellingen die zich met name op de doelgroep werkende professionals focussen, is het interessant om inzicht te vergaren in deze veranderende markt en de overwegingen en voorkeuren van de bijbehorende doelgroep om wel of niet met een opleiding, kort programma of cursus te starten. De Open Universiteit is een voorname aanbieder van opleidingen voor professionals op academisch niveau en voor hen zijn deze inzichten van groot belang, daarom hebben we een online behoefteonderzoek uitgevoerd.

De Open Universiteit is een niet-traditionele, publieke universiteit, die het ontwikkelen, innoveren en aanbieden van open hoger onderwijs centraal stelt. De Open Universiteit staat voor het aanbieden van academisch afstandsonderwijs met een hoge mate van flexibiliteit en inpasbaarheid in de persoonlijke situatie van de student.

Om de communicatie naar de doelgroep ‘professionals’ te verbeteren, is De Open Universiteit op zoek naar inzicht in hun huidige marktpositie en het keuzeproces van professionals voor een opleiding, kort programma of cursus. Hiermee zal achterhaald worden welke factoren van invloed zijn en welke overwegingen en voorkeuren een rol spelen in de uiteindelijke studiekeuze van professionals.

“Samen met Markteffect analyseren we in dit marktonderzoek de keuzecriteria van (hoog opgeleide) professionals met een scholingsbehoefte. De uitkomsten van dit onderzoek geven richting en duiding aan de strategische kaders van de instelling. Door de ontwikkelingen op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen nauwgezet te volgen zijn wij in staat de Open Universiteit zo goed mogelijk te positioneren binnen deze opleidingsmarkt.”
– Mirko Cruccas, Marktanalist Open Universiteit

We hebben dit onderzoek uitgevoerd door middel van kwantitatief online onderzoek. Aan het onderzoek hebben professionals deelgenomen die de afgelopen 12 maanden met een vervolgopleiding, cursus of korte opleiding op hbo- of wo-niveau zijn gestart of zich hierop hebben georiënteerd. Deze professionals zijn geworven middels onze online panels.

Het onderzoek heeft De Open Universiteit inzicht gegeven in hun huidige marktpositie en de overwegingen en voorkeuren van de doelgroep om wel of geen opleiding aan De Open Universiteit te gaan volgen. Hieruit is onder andere gebleken dat praktische aspecten van het volgen van een deeltijdopleiding, zoals de belasting, tijd en kosten, blijken van zeer groot belang voor de werkende professional die een opleiding naast het werk wil gaan volgen.

Ervaringen van huidige studenten zouden professionals die een opleiding wensen te gaan volgen kunnen helpen om inzicht te bieden in hun keuzeproces voor een opleiding.

“Leven Lang Ontwikkelen wordt een steeds belangrijkere pijler binnen het onderwijsveld. Dit onderzoek heeft mooie inzichten gegeven in de huidige status van de markt voor professionals en de drivers en barriers die hen juist wel of niet voor een opleiding doen kiezen.”
– Eva Oprins, Research Expert Markteffect

Zelf benieuwd naar de mogelijkheden?

We zijn de strategische partner die helpt bij het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek met ruime ervaring in de onderwijssector. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan eens contact op, zodat wij mee kunnen denken.

 Stel uw vraag

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in de student journey van instromers, leavers en loyalty-studenten voor Universiteit Twente

Continu inzicht in de tevredenheid over de cursussen van Summa & Bedrijf

UX-onderzoek voor de online ervaring tijdens het studiekeuzeproces

0-meting onderzoek voor de nieuwe positionering van Avans Hogeschool

Leon <span>Geboers</span>

Leon Geboers

Client Consultant