Inzicht in de doelgroep via het Online Community Onderzoek voor RAAK Gazeuse

RAAK Gazeuse is de kleurrijke dorstlesser. Limonade met verrassende smaken en kleuren, maar zónder suiker. De RAAK Gazeuse flessen zijn in de supermarkten onder andere vanwege de opvallende kleuren een echte eye-catcher en zijn eigenlijk niet weg te denken uit de frisdrank schappen. RAAK Gazeuse is verkrijgbaar in 4 smaken: Frambozen, Campagne Pils, Tropical en Bubblegum.

RAAK Gazeuse heeft de wens om via onderzoek het speelveld, de doelgroep en de beoordeling van RAAK Gazeuse in kaart te brengen. Er is hierbij een duidelijke informatiebehoefte geuit, waarbij enerzijds het speelveld in kaart gebracht zal worden en anderzijds de focus wordt gelegd op inzichten rondom de wensen en verwachtingen van jongeren op het gebied van frisdrank. Marktonderzoeksbureau Markteffect is hiervoor ingeschakeld als onderzoek partner om onder andere deze inzichten te verkrijgen.

Onze aanpak

Om kwalitatieve inzichten te verkrijgen voor dit onderzoek is gekozen voor een Online Community onderzoek. Een Online Community maakt het mogelijk om lastige doelgroepen, zoals in dit geval ‘jongeren’, beet te pakken. De jongeren konden thuis op de bank inloggen en gedurende de dag deelnemen aan het onderzoek, precies wanneer zij dat wilden. Daarnaast bood het Online Community onderzoek mogelijkheden zoals:

  • Het voorleggen van verschillende vraagtypen (individueel vs. groepsverband);
  • Het opstarten van discussies;
  • Het tonen van divers beeldmateriaal;
  • Het uit laten voeren van specifieke opdrachten.

Dit maakte het Online Community onderzoek uitgebreid en heeft ervoor gezorgd dat de respondenten betrokken bleven bij het onderzoek. Middels deze methodiek hebben we de vraagstukken van RAAK Gazeuse kunnen beantwoorden. Tijdens het onderzoek is op de laatste dag zelfs een in-home smaaktest uitgevoerd door alle deelnemers om nieuwe smaken te onderzoeken!

Deze Online Community werd over drie dagen uitgezet onder jongeren, waarbij representatieve inzichten verkregen zijn waar verder op doorgebouwd kon worden.

Resultaten

Het uitvoeren van het Online Community onderzoek resulteerde in inzichten in de voorkeuren en percepties van de doelgroep, waarbij diepere inzichten verkregen zijn in de belevingswereld en de dagelijkse situaties, wensen en behoeften rondom frisdrankgebruik en het uitproberen van nieuwe smaken. Op basis van de verzamelde resultaten kan RAAK Gazeuse de propositie vormgeven.

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heeft u vragen over dit onderzoek of bent u geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om content met ons op te nemen. Wij denken graag met u mee! 

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Concepttest voor Haribo F!ZZ

Merkoverweging van Birra Moretti verdubbeld door sponsoring in podcast

Effectieve samenwerking in podcastadvertenties tussen BNR en Bitonic

Ieder eetmoment bijzonder dankzij de sterke positionering van Oil & Vinegar

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant