Inzicht in wensen en behoeften door middel van een concept- en behoefteonderzoek voor een uniek Bossche Bol-concept

Wie denkt aan Den Bosch, denkt aan Bossche Bollen, toch? Bakkerij Royal, een bekende naam in Den Bosch, staat bekend om zijn heerlijke Bossche Bollen en andere smakelijke lekkernijen. Bakkerij Royal overwoog een innovatief concept te introduceren, waarbij diverse activiteiten in het stadhuis van Den Bosch worden georganiseerd.

Onze aanpak

Om strategische inzichten te krijgen in de wensen en behoeften van de potentiële bezoekers, is er gebruik gemaakt van kwantitatief onderzoek in de vorm van online vragenlijsten. Door te kiezen voor een kwantitatieve aanpak, konden representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen van de resultaten worden verkregen. Markteffect heeft data verzameld middels een consumentenpanel. Voor dit onderzoek zijn Nederlandse consumenten ondervraagd die het afgelopen jaar minimaal één dagje weg zijn gegaan en/of dat van plan zijn om te gaan doen komend jaar.

De online vragenlijst bestond uit zowel gesloten als open vragen. Hierbij maakten de open vragen het mogelijk om dieper in te gaan op de meningen van de respondenten, waardoor een gedetailleerder en genuanceerder beeld van hun voorkeuren en verwachtingen is verkregen.

Resultaten

Het onderzoek heeft Bakkerij Royal inzicht gegeven in de overwegingen en voorkeuren van hun potentiële doelgroep. Ook is er inzicht verkregen in de bezoekersintentie op het gebied van de prijsstelling en de reistijd, en zijn er concrete aanbevelingen opgehaald om het concept te verbeteren.

Een concept- en behoefteonderzoek kan ook bijdragen aan de overtuiging van (mede)financiers als het gaat om het aantonen van de mogelijkheden en potentie van een concept. Dat bleek ook zo voor Bakkerij Royal. Dankzij de rapportage van Markteffect heeft LOF Brabant dit initiatief namelijk financiële ondersteuning geboden. Inmiddels kunt u midden in het centrum van Den Bosch genieten van de Bossche Bollen Beleving.

‘’In het proces van een leuk idee naar concreet plan komen er vele vragen op die beantwoord moeten worden. Een concept- en behoefteonderzoek hielp ons daarbij. Wat eerst vermoedens waren konden we goed onderbouwen met de resultaten van het onderzoek.’’ - Jules Lauwerijssen

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heeft u vragen over dit onderzoek of bent u geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met u mee! 

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in de motivatie van nieuwe en voormalige klanten van Nespresso

Inzichten in de koffiemarkt via het Usage & Attitude Onderzoek voor Copar & Australian Koffie

Inzicht in de doelgroep via het Online Community Onderzoek voor RAAK Gazeuse

Concepttest voor Haribo F!ZZ

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant