Inzicht in de motivatie van nieuwe en voormalige klanten van Nespresso

Nespresso biedt een breed assortiment aan machines, koffiecapsules en accessoires voor koffieliefhebbers wereldwijd. Kwaliteit en beleving staan hierbij centraal. Maar wat beweegt consumenten eigenlijk om klant te worden bij Nespresso? En waarom stoppen sommigen juist met het kopen van Nespresso-producten?

Om beter inzicht te krijgen in deze klantmotivaties, is de behoefte ontstaan aan een gestructureerde en continue onderzoeksaanpak. Op deze manier krijgt Nespresso grip op de beweegredenen van zowel nieuwe als vertrekkende klanten, en kan het merk haar producten en diensten nog beter afstemmen op de wensen van de consument.

Onze aanpak

Om deze inzichten te verkrijgen, is er gekozen voor kwantitatief online onderzoek. Nieuwe en voormalige klanten werden uitgenodigd om een online vragenlijst in te vullen. Dit stelt hen in staat om op een anonieme en flexibele manier hun mening te geven over hun ervaringen met Nespresso.

Het onderzoek begon met een pilotfase, waarin het proces werd getest en geoptimaliseerd. Daarna werd een doorlopende meting opgezet, waarbij elke twee maanden nieuwe data wordt verzameld op basis van klantbestanden van Nespresso, zodat de juiste doelgroep wordt bereikt.

Door voortdurend in gesprek te blijven met zowel nieuwe als bestaande klanten, kan Nespresso trends in klantgedrag herkennen en hier direct op inspelen.

Resultaten

De inzichten uit het onderzoek worden periodiek gerapporteerd via een interactief dashboard, waarin trends en KPI’s overzichtelijk in kaart worden gebracht. Dit stelt Nespresso in staat om op tijd bij te sturen en altijd op de hoogte te zijn van wat haar klanten beweegt.

Daarnaast heeft Nespresso toegang tot een onderzoekstool, waarmee de resultaten 24/7 inzichtelijk zijn. Dit biedt de mogelijkheid om snel en efficiënt beslissingen te nemen op basis van actuele klantinzichten.

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in wensen en behoeften door middel van een concept- en behoefteonderzoek voor een uniek Bossche Bol-concept

Inzichten in de koffiemarkt via het Usage & Attitude Onderzoek voor Copar & Australian Koffie

Inzicht in de doelgroep via het Online Community Onderzoek voor RAAK Gazeuse

Concepttest voor Haribo F!ZZ

Stefan <span>Klomp</span>

Stefan Klomp

Client Consultant