Vleesbedrijven investeren in hun nieuwe “cashcow” nu het einde van het vleestijdperk in zicht is. Maar is de groei van vleesvervangers een bubbel of gaan consumenten echt hun vleesconsumptie verminderen? Markteffect voert sinds 2019 een gedetailleerd onderzoek uit naar de laatste ontwikkelingen en trends in de plantaardige vleesvervangers markt.
Vleesvervangers Monitor 2020
De Vleesvervangers Monitor is een uitgebreid onderzoek dat ingaat op de laatste trends en ontwikkelingen in de markt. In het onderzoek wordt onder andere ingezoomd op de volgende onderwerpen:
- Consumptiegedrag van vleesvervangers
- Drivers t.a.v. het nuttigen van vleesvervangers
- Barriers t.a.v. het nuttigen van vleesvervangers
- Ontwikkelingen in de markt t.o.v. 2019
- Koopgedrag van de consumenten
- De meest populaire koopkanalen
- Merkfunnel voor de deelnemers aan de monitor;
- Merkbekendheid
- Imago per deelnemer
- Overweging
- Toevoegen eigen imago statements voor elke deelnemende organisatie / merk
Het onderzoek geeft inzicht in het volledige landschap van vleesvervangers én inzicht in welke positie de verschillende merken hierin innemen.
Omdat het onderzoek wordt uitgevoerd onder in totaal n = 2.000 respondenten, kunnen we enerzijds uitspraken doen op basis van ‘de Nederlander’, maar ook het onderscheid maken tussen verschillende eetpatronen (alleseter, flexitariër, vegetariër, veganist). Ook worden achtergrondkenmerken zoals geslacht, leeftijd, postcode, inkomen, etc. meegenomen.
Interesse in de volgende editie van de vleesvervangers monitor? Neem contact op met Hans de Jong over deelname.
Behoefte aan een voorproefje? Bekijk hier ons onderzoek over het sentiment rondom vleesvervangers, uitgevoerd tijdens de Week zonder Vlees 2021
Naar het overzicht