De impact van de JA-JA sticker

Binnen een aantal gemeenten is sinds 2018 het opt-in systeem ingevoerd voor reclamefolders. Hierbij ontvangt men geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer, tenzij zij zich actief aan melden voor papieren folders door een JA-JA sticker op de brievenbus te plakken. Onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect gaat onderzoeken welke impact de JA-JA sticker heeft op het bereik van retailers en op welke manier consumenten in deze gemeenten het best kunnen worden bereikt.

Op het moment van schrijven wordt het opt-in systeem in 22 gemeenten gehanteerd. In deze gemeenten ontvangen de huishoudens zonder een JA-JA sticker geen ongeadresseerd reclamedrukwerk, waaronder folders. Gezamenlijk hebben deze gemeenten liefst 3,6 miljoen inwoners. Voor veel bedrijven betekent dit dat het bereik dat zij creëren met hun papieren folders aanzienlijk lager uit zal vallen, omdat een deel van de mensen het simpelweg niet meer ontvangen. Maar hoe kunnen deze consumenten toch bereikt worden en via welke kanalen kan dit het beste gedaan worden?

Markteffect heeft een onderzoeksopzet uitgewerkt om inzicht te krijgen in deze ontwikkeling, om daarmee te achterhalen hoe groot de impact is op het bereik voor retailers en hoe retailers hier vervolgens het beste mee om kunnen gaan: de Markteffect JA-JA Monitor.

Onderzoeksopzet

Om tot de juiste inzichten te komen, bestaat het onderzoek uit een kwalitatief deel in de vorm van een online community en een kwantitatief deel in de vorm van een online vragenlijst. De combinatie van kwalitatief- en kwantitatief onderzoek zal diepgang creëren in de gedachten en bewegingen van de consument als het gaat om het gebruik van reclamefolders. Onmisbare informatie voor iedere organisatie om te begrijpen hoe je de consument het beste kunt bereiken in de steeds veranderende wereld van reclamefolders.

In het onderzoek worden de volgende categorieën meegenomen:

  • Dagelijkse boodschappen;
  • Drogisterijen;
  • Elektronica;
  • Wonen & slapen;
  • Huis, tuin & dier;
  • Mode & kleding;
  • Overige koopjes.

Het onderzoek zal onder andere antwoord geven op:

  • Hoe u als merk, producent of retailer het beste om kunt gaan met het oriëntatieproces in een opt-in gemeente;
  • Wat het effect is van de JA-JA sticker op het bereik van papieren folders in opt-in gemeenten;
  • De populariteit van papieren- en online reclamefolders in Nederland;
  • Welke alternatieve bronnen consumenten gebruiken om op zoek te gaan naar informatie over hun aankoop;
  • Welke categorieën met behulp van online- en offline folders het meest worden gebruikt;
  • Wat de wensen en behoeften zijn van consumenten t.a.v. papieren- en online folders;
  • Welke lessen u hier als merk, retailer of producent uit kunt trekken t.b.v. uw eigen marketingstrategie.

Deelnemen aan het onderzoek?

Wilt u antwoord op bovenstaande of heeft u nog andere vragen over de impact van de JA-JA sticker? Meldt u dan nu aan! Alle organisaties die zich vóór 31 maart 2022 inschrijven voor deelname aan de Markteffect JA-JA Monitor 2022 hebben de mogelijkheid om input te leveren en mee te praten over de inhoud van het onderzoek. Het onderzoek zal naar verwachting plaatsvinden in de periode april tot en met juni van 2022.

Wanneer u deelneemt aan het onderzoek ontvangt u een volledige eindrapportage over de impact van de JA-JA sticker in Nederland, inclusief conclusies en aanbevelingen. De rapportage zal tevens verdiepende inzichten geven op categorieniveau van iedere in het onderzoek opgenomen categorie.

De kosten voor uw deelname aan het onderzoek bedragen € 3.450,-.

Wilt u meer informatie? Download dan hier het volledige document met bijbehorende onderzoeksopzet of neem vrijblijvend contact op met Michael Petit of Tim Knaapen, Client Consultants bij Markteffect.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Minderen we nog steeds in vleesconsumptie en wat motiveert ons?

Trends in vleesvervangers: Bewustzijn omtrent voeding stijgt, maar groei in gebruiker van vleesvervangers daalt

Black Friday 2023: Mannen beter voorbereid en meer geld gespaard dan vrouwen

Stijgende bekendheid en gebruik van flitsbezorgdiensten in Nederland

<p>Tim <span>Knaapen</span></p>

Tim Knaapen

Client Consultant