Nederlanders minder vaak op pad, maar waarom?

Eén op de vier Nederlanders is van plan om de komende maanden minder vaak een dagje uit te ondernemen dan het afgelopen half jaar. Wat zijn de redenen om de komende tijd minder vaak een dagje er op uit te gaan en wat zijn tegenwoordig de populairste activiteiten onder de Nederlanders? De belangrijkste inzichten uit onafhankelijk onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect worden in dit artikel toegelicht.

Bijna alle Nederlanders (88%) gaan op jaarbasis wel eens een dagje uit of ondernemen een activiteit. Denk hierbij aan het bezoeken van een (muziek)festival, pret -of attractiepark, dierentuin of bijvoorbeeld shoppen in een stad. Zo’n 53% geeft aan minimaal één tot meerdere keren per maand een activiteit te ondernemen. Dat geeft aan dat miljoenen Nederlanders er regelmatig een dagje op uit gaan.

Echter geeft 27% aan de komende maanden minder vaak op pad te gaan. Het weer (40%) en de inflatie (40%) zijn de voornaamste redenen om de aankomende maanden minder vaak een activiteit te ondernemen. Daarnaast geeft 39% van de Nederlanders aan dat zij er minder op uit gaan omdat zij willen besparen op uitgaven of (meer) willen sparen. Opvallend hierin is dat voornamelijk vrouwen (43%) meer willen (be)sparen dan mannen (35%).

Populairste activiteiten

Verder blijkt uit het onderzoek dat een dagje shoppen in de stad volgens de helft van de Nederlanders veruit het populairste dagje uit is voor de komende maanden. Opvallend genoeg geeft 76% van de mannen aan dat hij graag met zijn partner gaat shoppen, terwijl 'slechts' 40% van de vrouwen aangeeft graag met haar partner te gaan shoppen. Een iets kleiner deel van de vrouwen (35%) geeft aan dat zij graag met vrienden wil shoppen, terwijl van de mannen maar 19% met zijn vrienden en/of vriendinnen wil shoppen.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat een derde van de Nederlanders (31%) van plan is de komende maanden een dierentuin te gaan bezoeken. Daarnaast is het bezoeken van een museum/tentoonstelling (met 29%) ook vrij populair is.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in augustus 2022 onder een representatieve steekproef van 979 Nederlandse respondenten van 18 jaar of ouder.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

3,3 miljoen Nederlanders bezochten een muziekfestival!

Eerste resultaten onderzoek toekomst Groene Wellen bekend

Klanttevredenheid meten in het leisure domein

Nederlanders minder vaak op vakantie door hoge inflatie

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant