Privacy op het toilet en in de badkamer

Ga jij liever niet naar een openbaar toilet? Of wacht jij liever totdat je thuis bent als je naar het toilet moet voor een grote boodschap? Heel herkenbaar voor veel Nederlanders. Dit blijkt uit ons onderzoek in samenwerking met Markteffect waarin ruim 1.500 respondenten werden ondervraagd.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders (46%) niet naar een openbaar toilet gaat. Ook komt naar voren dat 41% van de Nederlanders buitenshuis geen grote boodschap doet als dit wel nodig is. Dat betekent dus dat bijna de helft van de Nederlanders ‘poepangst’ heeft. De grootste reden is dat men bang is dat andere mensen hen zullen horen.

Deur op slot in eigen huis

En hoe zit het dan met de privacy in eigen huis? 39% van de Nederlanders geeft aan de deur op slot te doen wanneer hij/zij naar het toilet gaat. Een kleiner deel (24%) doet ook de deur tijdens het douchen op slot. En wist je dat 38% niet naar het toilet in de badkamer gaat wanneer ook de partner in de badkamer is?

Douchen in openbare ruimtes

Sport jij en douche je daarna in een openbare doucheruimte? Uit ons onderzoek blijkt dat één op de vijf Nederlanders dan met kleding aan doucht, denk hierbij aan ondergoed of badkleding.

Meer privacy in je eigen badkamer

We houden dus blijkbaar wel van een beetje privacy! Er zijn manieren om meer privacy in je badkamer te creëren. Zo kan het handig zijn om te kiezen voor een losse toiletruimte naast de badkamer. Heb je hier geen ruimte voor? Scherm dan het toilet af met bijvoorbeeld een (half) muurtje. Ook kun je kiezen voor een (half)gesatineerde douchewand. Het matte glas zorgt ervoor dat je niet direct de douchecabine kan inkijken.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is door Markteffect uitgevoerd onder ruim 1.500 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De data is verzameld op basis van online veldwerk in opdracht van Saniweb.

Dit artikel werd op 10 oktober 2022 geplaats op de website van Saniweb.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Nederlanders willen duurzaam eten, maar prijs en verkrijgbaarheid vormen struikelblok

Nederlanders hebben financiële zorgen over de decembermaand