10 Tips voor succes | Succesvolle ondernemers aan het woord

Met meer dan 2 miljoen bedrijven is Nederland met recht een ondernemersland. Van kleine ondernemingen, tot start-ups, tot toonaangevende multinationals. Maar waar moet u nu aan denken als u een bedrijf begint of aan het roer staat van een onderneming? Tien succesvolle personen uit het bedrijfsleven delen hun tips. Benieuwd naar het volledige artikel en alle andere succesverhalen? Download hier het gratis magazine vol inspirerende verhalen. 

1. Cultuur staat te allen tijde op 1

Mitch van Deursen, CEO Shoeby

Veertig jaar geleden openden Mieke en John van Deursen de eerste Shoeby-winkel in Den Bosch. Inmiddels zijn er ruim 225 winkels in Nederland en is het familiebedrijf een van de grootste fashion retailers in ons land. Zoon Mitch en dochter Jill hebben in 2017 de leiding van het bedrijf overgenomen. Maar de cultuur, die is en blijft hetzelfde.

“Juist in dit soort tijden betaalt het bewaken van de cultuur zich uit. Dat zien we bijvoorbeeld aan het geringe verloop van personeel bij Shoeby. De enige en echte manier om zowel maximale productiviteit als loyaliteit te behalen, is om cultuur op 1 te zetten. Bij Shoeby draait alles om mensen en persoonlijke aandacht. Van intern met persoonlijke ontwikkelingsplannen tot aan extern met personal styling voor onze klanten. Door cultuur te allen tijde op 1 te zetten gaan aandacht en groei hand in hand."
- Mitch van Deursen, CEO Shoeby

2. Positioneer je merk zo scherp mogelijk

Michel Mattheeuws, Algemeen Directeur Nettorama Merkendiscount

Sinds 1 januari 2021 is Michel Mattheeuws actief als algemeen directeur van Nettorama Merkendiscount, waar hij in totaal al elf jaar werkt. Hij geeft leiding aan een organisatie die inmiddels 32 winkels telt. Als ‘merkendiscounter’ heeft Nettorama een duidelijke positie in de branche van supermarkten. 

 

“Mijn tip is om je merk zo scherp mogelijk te positioneren. Vraag jezelf af: Waar ligt mijn onderscheidend vermogen? En is dat vermeende onderscheid eigenlijk wel relevant voor mijn klanten? Durf daarin kritisch naar jezelf te zijn. Een scherp en relevant onderscheidend vermogen geeft immers duidelijkheid aan alle stakeholders. Vergroot dat verschil zo veel mogelijk uit, waardoor je jezelf zo scherp mogelijk kunt positioneren.”
- Michel Mattheeuws, Algemeen Directeur Nettorama Merkendiscount

3. Neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid

Elske Vugts-Roosen, Marketing & Communication Manager La Trappe

Al sinds 1884 produceert La Trappe bier. Vanaf het prille begin zetten het bedrijf én de werknemers zich in voor mens en milieu. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is onlosmakelijk verbonden met La Trappe Trappist.

 “Als bedrijf ontkomen we er niet meer aan om duurzame en maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Als marketeers kunnen we hierin nog stappen zetten. Wij kunnen ons product of onze dienst gebruiken voor bewustwording van de klant of consument en hen mee laten helpen aan de transformatie naar een betere wereld. Ik ben ervan overtuigd dat toegevoegde waarde bieden vanuit een evenwichtige verdeling tussen economisch en maatschappelijk belang op langere termijn duurzaam en toekomstbestendig is.”
- Elske Vugts-Roosen, Marketing & Communication Manager La Trappe

 4. Maak impact richting de consument

Willem Peters, Chief Commercial Officer Swiss Sense

Wat ruim honderd jaar geleden begon bij het idee van Piet Diks om een matras te maken, is nu uitgegroeid tot een Europese keten met ruim honderd winkels in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Denemarken. Swiss Sense heeft als missie om iedereen in Europa aan een goede nachtrust te helpen. En daar werkt het bedrijf heel bewust samen met de klant aan.

“Mijn tip gaat over ondernemen, slagvaardig zijn en impact maken. Bij Swiss Sense kijken we altijd naar kansen, testen we van alles en betrekken we bovenal de klanten bij wat we doen. Door hun journey te begrijpen, kunnen we goed inspelen op alle wensen en behoeften om hen nog beter te voorzien van een goede nachtrust. Daarna is het een kwestie van innovaties snel en slagvaardig uitzetten om zo impact te maken richting de consument.”
- Willem Peters, Chief Commercial Officer Swiss Sense

5. Durf te experimenteren 

Carola van der Woude, Hoofd Marketing & Communicatie Nederlands Openluchtmuseum

Het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem geeft een beeld van het leven in Nederland door de eeuwen heen. Het museum draait op ruim 300 medewerkers en 350 vrijwilligers.

“Durf te experimenteren, is mijn voornaamste tip. En bij experimenteren hoort ook dat je collega’s in je team het vertrouwen en de verantwoordelijkheid geeft om initiatieven te ontplooien en uit te dragen. Zorg wel dat je basis op orde is. Wil je iets met data doen maar zijn de basissystemen niet op orde of heb je de expertise niet in huis, vergeet het dan maar. Doe inspiratie op, juist buiten je organisatie. En tot slot: het begint allemaal met een heldere positionering. Wie ben je en waar sta je voor als organisatie?”
- Carola van der Woude, Hoofd Marketing & Communicatie Nederlands Openluchtmuseum


6. Als je wilt winnen, speel je aanvallend 

Willem-Albert Bol, CEO Abovo Maxlead

Abovo Maxlead is gevestigd in Hoorn en Oegstgeest en telt 230 medewerkers. Het is Nederlands grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau. Bol is sinds april 2021 de CEO van het bedrijf.

“Merken die willen winnen, spelen offensieve marketing. Dat betekent nogal wat voor hoe je het spel aangaat. In de marketingmix is het belangrijk de juiste balans te vinden tussen ogen open, hart open en portemonnee open. Daarmee bedoel ik investeren in zichtbaarheid, investeren in verdiepen en duiden van je merk of product en investeren in conversie en performance. Waar je vroeger zou beginnen met de ogen, zou ik nu omgekeerd beginnen bij de portemonnee. Dat moet staan als een huis, dan pas volgt investeren in hart en dan pas in ogen.”
- Willem-Albert Bol, CEO Abovo Maxlead

7. Start voordat je klaar bent

Walter Morriën, Oprichter en mede-eigenaar De Koffiejongens

Het idee voor De Koffiejongens ontstond nadat vrienden Walter Morriën en Corné van Drogenbroek tijdens het koffiedrinken geen cups meer hadden. Ze ontwikkelden een abonnement voor (biologisch afbreekbare) cups en dat bleek een succes. Morriën deelt een Cruijffiaanse tip. 

 “Start voordat je klaar bent. Het perfecte moment voor livegang bestaat namelijk niet. Je product is nooit honderd procent af voordat je start. Maar als je daarop wacht, begin je dus nooit. Ga alvast ondernemen en de markt op. Juist van díe periode leer je ontzettend veel. Durf, onderneem, verbeter je product en werk toe naar jouw stip aan de horizon.”
- Walter Morriën, Oprichter en mede-eigenaar De Koffiejongens

8. Vraag wat je anders of beter had kunnen doen 

Peter van Balsfoort, Algemeen Directeur BBP Media

Met merken als Twinkle, MarketingTribune en CustomerFirst biedt onafhankelijk b2b-mediabedrijf BBP Media al meer dan tien jaar relevante vakinformatie aan. Algemeen Directeur Peter van Balsfoort kreeg zelf ooit een gouden tip van de bekende spreker en auteur Thomas Barta.

“The one thing we or I could have done better. Ik kan iedereen aanraden eens aan je klant te vragen naar het ene specifieke ding wat je anders of beter had kunnen doen. Op deze manier krijg je vaak een beter beeld en meer informatie los dan bij enquêtes of Q&A’s. Bovendien concentreer je je direct op het ‘pijnpunt’ in de samenwerking. Als je dit ene ding aanpakt en oplost, creëer je een ongekende meerwaarde in de samenwerking.”
- Peter van Balsfoort, Algemeen Directeur BBP Media

9. Consistentie + geloofwaardigheid = de weg naar een sterk merk

Roel Verwiel, Brand Manager Lightyear

Lightyear staat voor een transformatie in mobiliteit: zij zijn de eerste die een lange afstand personenwagen op zonne-energie hebben ontworpen. Hun doel? Een betaalbare auto die bijna nooit aan de lader hoeft. Het bijzondere is dat Lightyear werd opgericht door vijf studenten van de TU Eindhoven (in 2016) en tot vier keer toe de World Solar Challenge won. Inmiddels telt het bedrijf honderden medewerkers en wordt verwacht dat de eerste auto eind 2022 geleverd wordt.

“Een merk is niets anders dan het beeld, de perceptie, dat een consument heeft van jou. Geladen door praktische en emotionele kenmerken. Om dat merk te laden, moet je consistent zijn in welk verhaal je brengt en hoe je dat doet. Besteed dus aandacht aan je merkidentiteit en bouw eerst dat fundament. Bepaal het verhaal dat je over wilt brengen en welke (praktische of emotionele) waarde dat heeft voor de klant. En doe dat vooral op een geloofwaardige manier. Ben eerlijk wat je wel en niet kunt doen.”
- Roel Verwiel, Brand Manager Lightyear

10. Cultuur en mensen verslaan elke strategie

Michel van Grunsven, Adviseur Triple Double

Michel van Grunsven werkte bijna zeventien jaar als managing partner bij sportmarketingbureau Triple Double, waar hij nu nog als adviseur aan is verbonden. De Brabander leerde in zijn tijd bij Triple Double een belangrijke les.

“In zowel het leven als in ondernemen draait het om de mensen. Klanten kiezen voornamelijk juist voor jou vanwege de mensen, de cultuur en beleving die ze voelen. De mensen en bijkomende cultuur in een organisatie verslaan elke strategie. Bij Triple Double hebben we dit altijd gedaan door iedereen vooraf te toetsen en te blijven evalueren aan de hand van onze drie heilige E’s: Energy, Excellence en de Extra Mile. Blijf dagelijks voldoende aandacht, liefde en feeling houden met de mensen in je organisatie. Zij zijn je ondernemersadem.”
- Michel van Grunsven, Adviseur Triple Double

Meer tips en succesverhalen zoals dit lezen?

Benieuwd naar het volledige artikel en alle andere succesverhalen? Download hier het gratis magazine vol inspirerende verhalen. 

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Eerste editie van het Markteffect Padeltoernooi

Markteffect onderzoek 100 meest invloedrijke merken Nederland

Kritische blik op mode: Prijs en comfort leidend voor de Nederlandse consument

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant