Hoe twee organisaties onder hetzelfde dak één specialist vormen in het leisure domein

Van toerisme, hospitality, recreatie, mobiliteit tot aan entertainment: de leisure branche is breed en heeft een groot aandeel in de maatschappij en economie. De voornaamste focus ligt op het creëren van leuke ervaringen en activiteiten voor de bezoekers. Het domein is continu in beweging en bezig met het vernieuwen van vraag en aanbod. Wat vinden bezoekers van de nieuwste achtbaan? Waar hebben bezoekers behoefte aan als ze door de dierentuin lopen? Hoe staat het met het imago van mijn stad onder dag- en verblijfsbezoekers? Vragen waarmee bedrijven aankloppen bij marktonderzoekbureaus DirectResearch en Markteffect, twee organisaties die samen de ME Research Group vormen en samen specialist zijn in het leisure domein.

Twee organisaties die samen één specialist vormen in hetzelfde domein, hoe werkt dit precies? Zoals gezegd bestaat de ME Research Group uit twee organisaties, DirectResearch en Markteffect. Met ieder een eigen ontstaansverhaal, USP’s en DNA. Beide bedrijven hebben met hun jarenlange ervaring de handen in één geslagen op het gebied van onderzoek binnen het leisure domein. Hans de Jong van Markteffect en Ferdinand Kieboom van DirectResearch staan als leisurespecialisten aan het roer en werken nauw samen. Een samenwerking die van essentieel belang is en die ervoor heeft gezorgd dat ze opdrachtgevers nog verder en beter kunnen helpen.

Intensieve samenwerking

Beide organisaties zijn onderzoeksminded en servicegericht ingesteld. Onder het mom ‘twee weten meer dan één’, ligt de focus op kennisdeling en samenwerking. Dit betekent dat er gezamenlijk kan worden nagedacht over de juiste aanpak bij het oplossen van vraagstukken voor de opdrachtgevers en daarmee de opdrachtgevers de beste service te bieden. ‘’Opdrachtgevers weten niet dat we intensief samenwerken. Dat onze organisatie twee onderzoekslabels heeft begint wel steeds bekender te worden’’, vertelt Ferdinand. ‘’En wanneer ze horen dat we samenwerken zijn de reacties positief. Zo kunnen we onze naam als leisurespecialisten versterken. Het is wat dat betreft een kleine wereld: veel mensen kennen elkaar’’, vult Hans aan.

Opdrachtgevers weten Markteffect en DirectResearch dan ook steeds vaker en opnieuw te vinden. Een mooie ontwikkeling. Maandelijks bespreken Hans en Ferdinand met elkaar de voortgang en nemen ze de aanvragen van opdrachtgevers door. ‘’We kijken naar welke projecten er op de planning staan’’, vertelt Hans. ‘’Op commercieel vlak delen we onze kennis met elkaar en kijken we hoe we deze informatie in de vorm van content kunnen delen met de markt. Niet alleen als doel om de zichtbaarheid van Markteffect en DirectResearch te verhogen, maar ook om onze opdrachtgevers te inspireren en te laten zien met welke soorten onderzoek we zoal bezig zijn en waarvoor we ingeschakeld kunnen worden.’’ Ferdinand: ‘’We vullen elkaar daarin goed aan omdat we allebei een achtergrond hebben in de leisure industrie, maar dan net vanuit een ander perspectief.’’

Een domein altijd in beweging

Vrijetijdbesteding is een breed begrip. Het is een dagje naar de dierentuin, een uitstapje naar een pretpark, een evenement in de stad of een wandeling in het bos. Iedereen doet eraan en zal zich er in herkennen of er raakvlakken mee hebben. Het is een domein dat letterlijk en figuurlijk altijd in beweging is. Wat maakt het leisure domein dan zo bijzonder? Ferdinand: ‘’Leisure is een heel leuk onderwerp. Het gaat over vrije tijd en wat mensen in die vrije tijd doen. Het is een heel breed onderwerp met diverse opdrachtgevers, van Schiphol tot Walibi en van een concert in de Ziggo Dome tot aan de Provincie Drenthe. Het heeft allemaal te maken met wie wat op welk moment in zijn of haar (vrije) tijd aan het doen is. Of het gaat om een evenement, bestemming of plaats: klein of groot, iedereen heeft met leisure te maken. Dat maakt het een bijzonder onderwerp.’’  

Ontwikkelingen

Een branche die telkens in beweging is, brengt ontwikkelingen met zich mee. Om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen bezoeken Hans en Ferdinand netwerkbijeenkomsten of organiseren ze een eigen leisure dag voor opdrachtgevers. Een van de belangrijkste en meest waardevolle momenten van het vak aldus de twee heren. ‘’De meeste waarde haal ik uit de mensen die ik spreek. Door met elkaar te verbinden en in verbinding te blijven, speel je makkelijker in op de ontwikkelingen’’, zegt Hans. Ferdinand: ‘’Vanuit opdrachtgevers hoor je veel over de ontwikkelingen uit de branche, daarom zijn dit soort dagen waarbij je in een kleiner gezelschap samenkomt heel waardevol.’’

‘’Elke organisatie heeft een overvloed aan data van de praktijk liggen. We zouden met elkaar kunnen gaan samenwerken door alle data te koppelen om zodoende een voorspelling te geven waar de branche zich naar toe ontwikkelt. Zo kun je meer uit je data halen en dus ook meer uit de leisure branche. Die data door vertalen naar de juiste uitkomsten is de grootste uitdaging voor de komende jaren’’, sluit Hans af. 

In gesprek met de leisurespecialisten?

Natuurlijk kan dat. Hans en Ferdinand staan voor u klaar om mee te denken hoe ze uw organisatie en vraagstuk verder kunnen helpen. Neem gerust contact met ze op!

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

3,3 miljoen Nederlanders bezochten een muziekfestival!

Eerste resultaten onderzoek toekomst Groene Wellen bekend

Klanttevredenheid meten in het leisure domein

Nederlanders minder vaak op vakantie door hoge inflatie

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant