Danny Meulenbroeks: Een gedreven innovator in het onderzoeksvak bij Markteffect

Danny, een 37-jarige onderzoeksprofessional, heeft een indrukwekkend traject afgelegd van zijn jeugd in Veldhoven tot zijn huidige rol als Manager Kwaliteit en Innovatie bij marktonderzoeksbureau Markteffect. Zijn liefde voor onderzoek is de drijvende kracht voor zijn passie, gedrevenheid en vakmanschap. Danny streeft naar kwaliteit en zijn expertise draagt bij aan de groei en ontwikkeling van de organisatie. Zijn toewijding is erkend door zijn nominatie voor Insights Professional van het jaar – Bureauzijde bij de Data & Insights Awards.

Van student-assistent naar marktonderzoeker

Als 17-jarige student begon Danny aan zijn hbo-carrière op het Fontys en had hij binnen vier jaar zijn diploma al op zak. Hij kwam pas bij zijn vervolgopleiding Leisure Studies aan de Tilburg University voor het eerst in aanraking met onderzoek. Danny: ‘’Tijdens mijn universitaire studie ontwikkelde ik een interesse in onderzoek en begon ik tijdens de zomer van 2008 als student-assistent voor het verzorgen van lessen in SPSS. Na het afronden van mijn afstudeeronderzoek naar een aantal opvallende verschillen tijdens de Olympische Spelen van 2008, begon mijn zoektocht naar een baan waarin onderzoek een centrale rol moest spelen.’’ En zo begon Danny met zijn eerste baan als marktonderzoeker gericht op de huizenmarkt, maar ook voor zichzelf. Danny: ‘’Wanneer er iets in de krant voorbijkwam, en ik inzag dat er iets ging veranderen dat gevolgen kan hebben, ben ik dat gaan onderzoeken. Ik vroeg mezelf af: kan ik iets doen met de bestaande data en deze aan elkaar koppelen? Mijn eerste publicatie was op de voorpagina van het dagblad Trouw en daarna is het onderzoek van mij nog veelvuldig in dagbladen gekomen. Daar ben ik nog steeds best trots op.’’

Stap extra voor opdrachtgevers

Danny begon zijn carrière bij Markteffect in 2014. Hier is hij begonnen als onderzoekspecialist en uitgegroeid tot Research Consultant en Manager Kwaliteit en Innovatie. In de jarenlange ervaring heeft Danny dan ook een goede relatie opgebouwd met vele opdrachtgevers en zet hij voor iedereen waar hij voor werkt een extra stap door onder meer verdieping te geven aan de resultaten en door innovatie in het traject toe te voegen. Hierin probeert hij zijn collega’s te betrekken en hen 1-op-1 mee te nemen. Danny: ‘’Onderzoek is mijn passie en drijft mij in alles wat ik doe. Bij Markteffect heb ik een unieke positie weten te creëren waarin ik me bezighoud met kwaliteit, innovatie en het vormgeven van het onderzoekslandschap. Mijn doel is om opdrachtgevers vooruit te helpen en hen telkens iets innoverends te bieden. Ik geloof in het volledig uitwerken van de impact van zaken, het betrekken van de hele organisatie en het tackelen van mogelijke valkuilen.’’

Kwaliteitsmanager

Danny’s passie en toewijding hebben geleid tot een groeiende waardering voor zijn vaardigheden en expertise. Gedurende negen jaar heeft Danny zijn kennis en vaardigheden ingezet om de kwaliteit van het onderzoek binnen de organisatie te verbeteren en te innoveren. ‘’Sinds 2016 speel ik een belangrijke rol bij het ontwikkelen van ISO-documentatie, het schrijven van kwaliteitshandboeken, de innovatiekalender, het opzetten van de ME Academy voor interne cursussen en het creëren van een interne kennisbank. Ik heb een brug geslagen tussen afdelingen, waarbij ik door middel van storytelling ideeën in de praktijk heb gebracht en de betrokkenheid van het personeel wist te vergroten. Ik blijf constant op zoek naar nieuwe mogelijkheden om het verschil te maken in het vakgebied’’, vertelt Danny. Dagelijks is Danny bezig met het verbeteren van processen en weet hij daarmee software en kennis snel eigen te maken.

Nominatie Data & Insights Awards

De inzet en toewijding aan het onderzoeksvak zijn erkend door de Data & Insights Awards. Danny is genomineerd voor Insights Professional van het jaar – Bureauzijde. Een hele eer vindt hijzelf. ‘’Ik beschouw mezelf als een vakidioot en ben gepassioneerd en gedreven in mijn werk. Ik geloof dat het uitbreiden en verdiepen van mijn kennis de enige manier is om echt beter te worden in wat ik doe. De nominatie is een mooie erkenning voor mijn werk, inzet en prestaties’’, aldus Danny.

­Innovatie en toekomstgerichtheid

Als gedreven professional is Danny altijd gefocust op innovatie en het creëren van waardevolle resultaten en streeft hij naar meer, zowel binnen Markteffect als in het vakgebied als geheel, denk hierbij aan manieren om processen te automatiseren of meer uit data te halen door AI-analyses. Momenteel werkt hij aan een positioneringstraject met externe opdrachtgevers om de positie van Markteffect in de markt te verbeteren en toekomstbestendig te maken. Zijn visie op het vakgebied is traditioneel onderzoek versterken en innoveren met behulp van nieuwe technologieën zoals AI.

De tip voor andere professionals..

‘’Breng het volledige proces in kaart en betrek de organisatie erbij om alle mogelijke valkuilen aan te pakken. Sta open voor feedback van collega’s en kijk waar verbeteringen mogelijk zijn om efficiënter te werken. Hoewel het verleidelijk is om aan veel verschillende dingen tegelijkertijd te werken, is het beter om één ding goed aan te pakken dan veertig dingen half af te ronden. Dat is het grote risico.’’
Danny Meulenbroeks, Manager Kwaliteit en Innovatie Markteffect

 Op 29 juni 2023 is de uitreiking van de Data & Insight Awards. We wensen Danny veel succes!

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Voetbalfans hebben het vaakst positieve associaties bij Sparta Rotterdam

Onderzoeksbureaus Markteffect en DirectResearch samen verder als Markteffect

Mieke van Bergen, nieuw bestuurslid SMART

<p>Danny <span>Meulenbroeks</span></p>

Danny Meulenbroeks

Manager Kwaliteit & Innovatie