Millennials komen het minst in supermarkten
Wat duidelijk naar voren komt uit het onderzoek is dat generatie Y ofwel de Millennials (18-35 jaar) significant minder vaak boodschappen doet bij een supermarkt dan de andere generaties. Deze generatie Y is relatief vaker te vinden bij de speciaalzaken, drogisterijen en de low end retailers zoals Action en Big Bazaar. Uit onderzoek van de Amerikaanse overheid blijkt dat deze generatie op zoek is naar gezondere en verse voeding en minder uitgeven aan thuis eten. Generatie Y doet vaker ‘vergeten boodschappen’ of boodschappen voor directe consumptie.
Generatie X op zoek naar een efficiënte winkelervaring
Generatie X (36-51 jaar) heeft een druk leven en weinig tijd voor de boodschappen. Nu ze een baan en gezin hebben, zoeken ze naar een efficiënte winkelervaring (lees meer in de Shopper Marketing Update). Bij hun bezoek aan de supermarkt in de afgelopen week was dit meestal om de grote boodschappen te doen en de voorraad aan te vullen. Deze groep heeft meer belangstelling voor praktische oplossingen, zoals online bestellen en fysiek ophalen.
Baby boomers willen graag ‘waar voor hun geld’
Baby boomers (52-70 jaar) hechten belang aan een goede prijs-kwaliteitverhouding. Ze zijn opgegroeid in een periode van toenemend consumentisme. Ze hebben meer tijd om te winkelen en meer koopkracht, maar zijn wel prijsbewust. Ze zijn gevoelig voor eerlijke en transparante informatie. We zien dat baby boomers minder vaak dagelijkse boodschappen doen dan andere generaties. De voorkeur gaat uit naar betrouwbare merken, omdat ze belang hechten aan productkwaliteit.
Koopgedrag Monitor
Geïnteresseerd om meer te weten te komen over de Koopgedrag Monitor of andere shopper gerelateerde onderzoeken? De Koopgedrag Monitor is een nieuwe tool die de WAT (wat, hoeveel en hoe vaak men iets koopt) en de WAAROM vraag beantwoordt op continue basis vanuit een shopper marketing perspectief.
Naar het overzicht