Kennis- en netwerkevent van het Markteffect Nationaal Studiekeuze Onderzoek

Op dinsdag 19 maart stond het kennis- en netwerkevent van het Markteffect Nationaal Studiekeuze Onderzoek (NSKO) 2023-2024 op de planning. Op deze dag ontvingen we als bureau meer dan 80 gasten uit het mbo-, hbo- en wo-onderwijs op locatie in het Philips Stadion voor een middag vol informatie en inspiratie rondom het studiekeuzeproces. De middag was georganiseerd als afsluiting van het NSKO-onderzoek dat ook deze editie door tientallen onderwijsinstellingen mogelijk is gemaakt. Om de oplevering van de rapportages en inzichten te vieren en met elkaar te reflecteren op de impact van de resultaten organiseerden we voor de tweede maal een afsluitend kennis- en netwerkevent.

De dag is gestart met ontvangst en een lunch waar onderwijsinstellingen uit het hele land elkaar ontmoetten. Nadat iedereen genoten had van de lunch was het tijd om met elkaar het inhoudelijke programma te starten. Dagvoorzitter Davy Zwegers heette de aanwezigen welkom. Het startschot was gegeven en met de eerstes sessie werd direct de link gelegd tussen de resultaten uit het onderzoek en de praktijk. Deze combinatie van het vertalen van inzicht naar de praktijk zette zich ook voort in de andere sessies die goed aansloten op de resultaten uit het onderzoek. Deze eerste sessie werd verzorgd door collega Renée Cuenen en Nina Hoek van Dijke (Jong & Je Wil Wat).

Hierna volgden nog twee lezingen voor de korte pauze. Deze werden gegeven door Loth van Veen (Intermijn) over hoe jongeren van nu keuzes maken en wie of wat daar invloed op heeft en door Sue Poos en Ellen Hoeben (Gilde Opleidingen) over een praktijk voorbeeld van hoe zij studiekiezers bereiken.

Na de pauze heeft Bart Kampschreur (Vortex Agency) ons voorzien van praktische handvatten om TikTok en video in te zetten om studiekiezers te bereiken, activeren en voor je te winnen. Als afsluiter van het inhoudelijke programma kwamen er nog een viertal studiekiezers het podium op die we middels een offline community konden bevragen over hoe zij het studiekeuzeproces door maken of hebben gemaakt.

Nationaal Studiekeuze Onderzoek

Ben je benieuwd geworden naar de inzichten uit het Nationaal Studiekeuze Onderzoek? Neem dan contact met ons op voor meer informatie over het onderzoek.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Markteffect biedt dit schooljaar opnieuw inzicht in een nieuwe lichting studiekiezers

Leven Lang Ontwikkelen: een samenspel tussen werkgever en werknemer

Studiekiezers kiezen op basis van interesse maar letten ook op toekomstige baankansen en salaris