Hoe heb je zelf NIMA Marketing Day beleefd?
NIMA Marketing Day is voor mij persoonlijk een van de mooiste marketingevents van het jaar. Aan de ene kant vanwege de grote diversiteit aan bezoekers, van marketeers die net uit de schoolbanken komen tot aan ervaren CMO’s, maar aan de andere kant ook zeker vanwege de breedte in keuze voor sessies waar je naar toe kunt gaan. Voor ieder is er wel iets interessants te vinden. Bovendien is de sfeer altijd erg fijn; gemoedelijk, ontspannen en sociaal.
Vanwaar de keuze voor het hoofdsponsorschap?
Dat doen we omdat wij als Markteffect ook dáár willen zijn waar onze doelgroep is. We willen graag een verlengstuk van de marketeer zijn, dus moet je er voor zorgen dat je op de relevante plekken aanwezig bent. Ik denk dat we goed zichtbaar waren gedurende de dag, maar de meeste complimenten krijgen we altijd over onze Brabantse worstenbroodjes. Hoewel we inmiddels een bedrijf zijn met meer dan 100 medewerkers en landelijk opereren, vinden we het leuk om onze roots op deze manier terug te laten komen.
Wat was jouw persoonlijke hoogtepunt van NMD?
De afsluitende sessie van ‘professor van der Wal’. Kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zo gelachen heb tijdens een presentatie op een event!
Heb je zelf ook nog iets geleerd?
De belangrijkste lessen zijn vaak kleine dingen die je stiekem al wist, maar waar je op het juiste moment weer even op gewezen moet worden. Bijvoorbeeld omdat het onderwerp toevallig net speelt of weer gaat spelen binnenkort. Ik heb diverse interessante dingen gehoord, maar wat me erg is bijgebleven, kwam terug in de presentatie van Hornbach. Zij hebben namelijk het laagste marketingbudget in een zeer competitieve markt, maar tegelijkertijd de hoogste reclameherkenning en marktaandeel (!) weten te genereren. Hun belangrijkste tip is dat je best selectief kunt zijn in wat je doet, maar dat je de dingen díe je doet, héél goed moet doen. Daar zijn zij een uitstekend voorbeeld van, want wie herkent het niet dat hij stiekem met té veel dingen tegelijk bezig is en daarom net niet genoeg focus heeft? Durf te kiezen!
Herkende je een terugkerend thema?
Overall gezien zag ik niet één thema, maar als ik een aantal dingen probeer samen te brengen, dan komt het wel neer op het maken van keuzes. Ik zeg intern altijd: het gaat er niet om dat we de dingen goed doen, maar dat we de goede dingen doen. Want iedereen is bezig met zo goed mogelijk te werken, maar als het niet bijdraagt, is het niet relevant (genoeg). Het verhaal van Nathalie Lam van Philips ging specifiek over ESG en inclusiviteit (waar je voor kunt kiezen), het verhaal van Hornbach over kiezen in je marketingmix (en daar vol voor gaan) en de sessie van Rembrandt Museum ging over een specifieke keuze in hun branding, waarmee de positionering werd aangescherpt. Zelf heb ik ook een sessie mogen organiseren, waar we het hebben gehad over de kracht van persoonlijk communiceren op basis van data. Ook hier was het devies: kies voor de juiste doelgroep, zorg voor de juiste boodschap en ga niet voor one message to all. En als je dan de openingskeynote van Rico Bakker neemt, hoe je met behulp van een slecht idee een goed idee kunt verzinnen, maakt dat de cirkel rond.
Naar het overzicht