Nieuwe toepassingen voor nóg relevantere en persoonlijkere doelgroepcommunicatie

Markteffect is al jaren trouwe hoofdsponsor van Nima Marketing Day. In hun sessie gaan Thomas Huigen en Michael Petit, respectievelijk Commercieel Manager en Manager Marketing, in op nieuwe toepassingen van data voor nóg relevantere en persoonlijkere doelgroepcommunicatie. Sinds Markteffect in januari 2024 toetrad tot The Relevance Group, heeft het bedrijf haar expertise in strategisch marktonderzoek uitgebreid met een scala aan waardevolle nieuwe diensten.

Effectieve en relevante marketing campagnes hebben gemeen dat ze gebaseerd zijn op de wensen en behoeften van de ontvanger. De meeste marketeers hebben gelukkig een goed beeld van hun doelgroepen en de onderliggende segmenten, maar om zo relevant mogelijk te kunnen communiceren met je doelgroep, is meer nodig. Als je een goede doelgroepsegmentatie combineert met nieuwe toepassingen op het gebied van Data Monetization, kun je de communicatie met je - potentiële - doelgroepen namelijk verrijken met nog veel meer relevante informatie. Informatie waarvan je wellicht niet eens wist dat deze beschikbaar was. En met behulp van de nieuwste (marketing)technologieën kun je deze informatie vervolgens praktisch toepasbaar maken en gebruiken in je marketingcampagnes. Het doel is daarbij altijd het vinden van de juiste boodschap voor de juiste doelgroep via het juiste kanaal… op het juiste moment.

Van big naar smart

 Het doel is om big data te transformeren naar smart data, aldus Thomas Huigen en Michael Petit. ‘Hier worden verschillende soorten bronnen voor gebruikt. Denk allereerst aan doelgroepgegevens uit marktonderzoek, maar ook alle data die aanwezig is vanuit de verschillende marketing- en online kanalen van de organisatie. Deze data, in combinatie met dynamische data zoals aankoopgedrag, mobiliteitsdata en gegevens over het huishouden, wordt samengebracht in een DMP (Data Management Platform).’ Ideaal voor digitale kanalen en de segmentatie van doelgroepen. De gedachte hierachter is dat het hebben van veel data ‘nuttig’ is, maar dat het past echt relevant wordt als je ook weet hoe je deze moet gebruiken. Met behulp van het DMP kunnen doelgroepen verder worden gesegmenteerd en geïdentificeerd, waarbij gebruik wordt gemakt van ‘relevantietriggers’. Met andere woorden: signalen die een consument achterlaat waaruit blijkt dat zij ergens naar op zoek zijn. Hier worden op AI gebaseerde analyses en targetingmethodieken op toegepast, zoals ook generatieve tekst voor ads. Onze partner The Relevance Group heeft hier een eigen CDP (Customer Data Platform) voor ontwikkeld, genaamd TRG Suite. In dit CDP komen alle data en analyses samen over het aankoopgedrag, de behoeftes en de interacties.’

Privacy

Privacy is een van de belangrijkst aspecten waar rekening mee wordt gehouden, aldus de heren. ‘De GDPR (AVG) maakt het ons in dat opzicht niet gemakkelijker, net als het verdwijnen van third-party cookies. De methoden, en uiteraard ook de TRG Suite, maken gebruik van moderne technieken waarmee persoonsgegevens geanonimiseerd worden, zodat ze voor marketingdoeleinden kunnen worden ingezet. Deze voldoen uiteraard aan strenge richtlijnen, waaronder ook ISO 27001.’

Focus op de eerste stap

Stel je wilt als marketeer beginnen met het implementeren van datagedreven marketingstrategieën…wat zou jullie advies zijn? ‘Als het eindpunt nog ver weg lijkt, focus op de eerste stap. Marketeers ontkomen er niet aan om in de komende jaren - veel meer datagedreven te gaan werken, maar omdat de ontwikkelingen elkaar zo snel opvolgen, kan het gecompliceerd zijn om aan de slag te gaan, omdat je niet weet waar je moet beginnen. Ons advies is: zorg ervoor dát je start, ook al is het met kleine stappen. Dan heb je daarna de mogelijkheid om te leren en je strategie aan te scherpen. Ga in ieder geval actief aan de slag met het verzamelen van zoveel mogelijk data, zodat je de markt waarin je actief bent, goed kunt analyseren en je je doelgroep goed in kaart hebt. Als je daarmee start, heb je in elk geval een goed fundament staan.’

Best practice

‘Voor een reisbureau hebben we op basis van online doelgroeponderzoek gedefinieerd welke segmenten relevant zijn in een nieuw te benaderen markt. Door samen te werken met onze TRG-partner Datalogue hebben we de meest belangrijke segmenten kunnen verrijken met extra informatie, zoals eerder beschreven. Dit zorgt ervoor dat het reisbureau zijn campagnes veel effectiever kan targetten op de juiste doelgroep, omdat zij precies weten waar zij zich bevinden, wat hun interesses zijn en hoe zij te bereiken zijn. Dit zorgt voor relevantietriggers voor de doelgroep (de juiste boodschap) en statistical twins, consumenten die op basis van statistiek en big data heel veel lijken op je bestaande klanten, waardoor de ROI hoger is.'

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

43% van Nederland steekt de barbecue alleen aan voor speciale gelegenheden

Nederlanders houden van Nederland als vakantieland

Oranje boven tijdens het Formule 1 weekend in Zandvoort

61% van Nederland is nog bekend met deze iconische reclame

<p>Thomas <span>Huigen</span></p>

Thomas Huigen

Commercieel Manager & Client Consultant