Mieke van Bergen, nieuw bestuurslid SMART

Mieke van Bergen is sinds dit jaar bestuurslid van SMART. Zij vertelt wat dit onderdeel van het Data & Insights Network zo belangrijk én leuk maakt. In een interview met het Data & Insights Network gaat ze in gesprek. Hieronder het artikel van Robert Heeg.

SMART (Starting Marketing And Research Talent) is de organisatie voor startende talenten op het gebied van marketing en research. Het is een ontmoetingsplaats voor actieve en enthousiaste gebruikers en leveranciers van marketinginformatie en insights. Mieke van Bergen, research expert bij Markteffect, vertelt hoe en waarom zij bestuurslid werd, en wat er zo mooi is aan haar werk.

Hoe ben jij in dit vak beland? 

‘Tijdens de bachelor Psychologie aan de Radboud Universiteit raakte ik bekend met onderzoek doen en kwam ik erachter hoe leuk dat is. Ik ben erg nieuwsgierig, vooral wanneer het gaat om menselijk gedrag, en zoek dingen graag uit tot op de bodem. Dat sloot goed aan bij de onderzoeksvakken. Ik wilde eerst lesgeven in onderzoek, en deed dat ook een tijdje op de Radboud Universiteit en Universiteit Twente, maar uiteindelijk zette ik de stap naar marktonderzoek. Binnen dit vakgebied zijn er zoveel interessante ontwikkelingen, waar je ook snel op kan doorpakken. En bij Markteffect kan ik ook onderzoek uitvoeren voor praktische vraagtukken waar bedrijven mee zitten. Ik kan ze echt helpen door middel van onderzoek uit te voeren en dat is voor mij een belangrijk aspect. Veel bedrijven gaan echt met de resultaten van een onderzoek aan de slag. Het is erg leuk om te zien dat het onderzoek dat jij hebt opgezet en uitgevoerd, verandering teweegbrengt.’

Wat zijn je voornaamste taken binnen Markteffect? 

‘Als research expert voer ik onderzoeken van begin tot eind uit. Ik stel de vragenlijst op, verzamel en analyseer de data, schrijf de rapportage en koppel de resultaten terug naar de klant. Hierbij focus ik vooral op kwantitatieve projecten waarbij wat uitgebreidere analyses nodig zijn. Zo hielpen we laatst een stichting om hun doelgroep beter in kaart te brengen door middel van een doelgroepsegmentatie. We onderzochten en bevroegen verschillende typen donateurs binnen hun doelgroep. Daardoor heeft de stichting nu een beter beeld van de donateurs en op welke manieren die het liefst bijdragen. De donateurs krijgen minder oninteressante informatie en de stichting weet waar ze op kunnen focussen en bij wie.’

Wat vind je de grootste uitdaging in jouw vakgebied? 

‘De balans tussen snelheid en kwaliteit. Er zijn steeds meer tools en mogelijkheden om te automatiseren. Daardoor wordt het voor ons als onderzoekers wat makkelijker en sneller om onderzoek uit te voeren. Daarbij is wel van belang dat we zelf goed blijven nadenken en scherp blijven op de kwaliteit van ons onderzoek. Veel kan sneller en makkelijker, maar het belangrijkste is dat we onderzoek van hoge kwaliteit blijven doen. De balans vinden daartussen is iets waar we scherp op moeten blijven.’

Waarom werd je bestuurslid van SMART? 

‘Vorig jaar kwam ik op het jaarlijkse SMART-congres in aanraking met de organisatie. Het was een erg inspirerende en leuke dag met allemaal andere young professionals met vergelijkbare interesses en leeftijden. Ik hield daarna de activiteiten via LinkedIn in de gaten en zag de oproep voor nieuwe bestuursleden. Ik heb me aangemeld, had een erg fijn kennismakingsgesprek met twee van de bestuursleden, en kreeg kort daarna bericht dat ze mij er graag bij wilden hebben.’

Wat zijn je ervaringen bij SMART tot nu toe? 

‘Wat zo leuk is aan het SMART-bestuur, is dat we een organisatie zijn en dus een hoop zaken regelen, maar dat het vooral ook erg gezellig is wanneer we een vergadering hebben. We klikken met elkaar vanwege onze gezamenlijke interesse in onderzoek, maar daarnaast hebben we het ook erg leuk met elkaar.’

Wat ga je bij SMART doen en wat wil je graag bereiken? 

‘Ik hoop dat we een grote groep young professionals echt enthousiast maken over onderzoek. We tonen ze graag alle mogelijkheden en ontwikkelingen, zodat iedereen z’n eigen richting en plek binnen dit vakgebied vindt. Dit ga ik zelf doen door onder meer mee te schrijven aan de nieuwsbrieven en de evenementen helpen organiseren.’

Waarom is SMART belangrijk voor jonge insightsprofessionals? 

‘SMART hielp mij inzicht krijgen in wat er allemaal te doen is binnen ons vakgebied, welke specialisaties zijn er, wat andere bedrijven doen, welke onderzoeksmethoden en nieuwe ontwikkelingen er zijn, en hoe die werken. SMART kan jonge insightsprofessionals enorm helpen bij de start van hun carrière, en ze inzicht geven in wat er allemaal mogelijk is. Daarnaast is het ook een leuke plek om ervaringen uit te wisselen en te kijken hoe het bij andere bedrijven gaat. Je hoort mooie vergelijkbare verhalen en dat maakt de events die we organiseren ook erg gezellig.’

Benieuwd naar het hele artikel? Bekijk hier het interview op de site van het Data and Insights Network.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Onderzoeksbureaus Markteffect en DirectResearch samen verder als Markteffect

Data als kompas: hoe marktonderzoek je richting geeft

Markteffect sleept haar 11e FD Gazellen Award binnen!

Mieke <span>van Bergen</span>

Mieke van Bergen

Research Expert